Kierowcy bardzo często ignorują niesprawność układu hamulcowego w swoich pojazdach.
Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych układów w samochodzie. Od jego sprawności zależy nie tylko bezpieczeństwo użytkownika danego pojazdu, ale również innych zmotoryzowanych poruszających się po naszych drogach.
Najczęściej stwierdzane awarie układu hamulcowego to m.in.: zużyte klocki, tarcze, bębny i szczęki hamulcowe, nieskuteczny hamulec postojowy, wycieki z układu hamulcowego.
Pierwszymi objawami niesprawności układu hamulcowego są: zapalenie się kontrolki układu hamulcowego (kontrolka zużycia okładzin lub kontrolka niskiego stanu płynu hamulcowego), odgłosy metaliczne dochodzące podczas hamowania, piski, zgrzyty, wibracje podczas hamowania (zarówno na kierownicy, jak i na pedale hamulca), znoszenie samochodu podczas hamowania, zapadający się pedał hamulca.
Nieusunięte awarie powodują wydłużenie drogi hamowania lub mogą wpłynąć na utratę kontroli nad pojazdem.
- Bardzo ważna jest także okresowa wymiana płynu hamulcowego, o czym kierowcy często zapominają bądź nawet nie mają takiej świadomości. Płyn hamulcowy, aby był skuteczny, powinien charakteryzować się jak najwyższą temperaturą wrzenia, powinien być także zgodny ze specyfikacją podaną w książce obsługi samochodu - tłumaczy Marek Janczak, szef serwisu w firmie Auto Broker. -- Poniżej dopuszczalnych wartości temperatury wrzenia płynu, jego skuteczność jest bardzo mała i płyn nadaje się automatycznie do wymiany.
Typowym objawem, często spotykanym na naszych drogach jest zgrzyt i "piszczenie” podczas hamowania.
- Przyczyną jest prawdopodobnie zużyty materiał cierny klocka hamulcowego, metal klocka spotyka się z tarczą, co powoduje powstawanie hałasu i szybkie zużywanie tarczy hamulcowej. Piszczenie może być efektem wytworzenia się tzw. "szkliwa” na klocku, przez niskiej jakości materiały użyte do jego produkcji - dodaje Marek Janczak. W tym przypadku dochodzi również do szybkiego przegrzewania i zużycia tarczy hamulcowej. Konieczna jest wtedy wymiana klocków hamulcowych i kontrola stanu zużycia tarcz hamulcowych
EKSPERT RADZI - Nie ryzykuj, zleć naprawę fachowcowi
Fachowcy odradzają samodzielne, "domowe” naprawy podzespołów układu hamulcowego, ze względu na wymaganą precyzję. W warunkach "domowych” nie jesteśmy w stanie sprawdzić skuteczności takiej naprawy, może to jedynie zrobić urządzenie diagnostyczne.