Kilka lat temu głośno było o tym, że każdy musi postarać się o zaświadczenia o swym dotychczasowym zatrudnieniu i wynagrodzeniu.
Nie wszyscy jednak dokumenty te dostarczyli.
- Wtedy nie chciało mi się zawracać głowy tymi sprawami, ale czas płynie szybko i za dwa lata będę mogła przejść na emeryturę. Po rozmowach z sąsiadkami i koleżankami doszłam do wniosku, że muszę wreszcie tę sprawę załatwić. Problem w tym, że pracowałam w swym życiu w ośmiu firmach, z których dwie przeszły reorganizację, a pięć w ogóle już nie istnieje. Co mam w tej sytuacji zrobić? Gdzie szukać dokumentów ze zlikwidowanych firm? - pytała nas w telefonicznej rozmowie Maria z Parczewa.
Osób, które dotychczas nie chciały zawracać sobie głowy szukaniem dokumentów potrzebnych do wyliczenia im kapitału początkowego, jest znacznie więcej.
ZUS musi przyjąć wniosek
Dla ustalenia emerytury ZUS musi obliczyć kapitał początkowy osoby ubiegającej się o jej przyznanie - czyli sumę pieniędzy zgromadzonych na jej koncie w ZUS.
Wyliczenie kapitału dotyczy tylko osób, które urodziły się po 31 grudnia 1948 r. i do 1 stycznia 1999 r. przepracowały co najmniej sześć miesięcy i jeden dzień.
ZUS ma obowiązek ustalenia kapitału początkowego na wniosek ubezpieczonego w każdym czasie, nie może zatem odmówić przyjęcia wniosku.
- Można go więc złożyć w każdym momencie, nawet tuż przed przejściem na emeryturę. Ale lepiej nie zwlekać z tym do ostatniej chwili - radzi Wojciech Andrusiewicz, rzecznik prasowy Oddziału Wojewódzkiego ZUS w Lublinie.
Zdobądź Rp-7
Do obliczenia podstawy emerytury trzeba wypełnić wniosek o ustalenie kapitału początkowego (druk ZUS Kp-1) oraz kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nieskładkowych (druk ZUS Rp-6).
Niezbędne są też zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu (druk ZUS Rp-7), które wystawiają pracodawcy, potwierdzając w nich okresy zatrudnienia i wynagrodzenia wypłacane przed 1999 r. Zamiast Rp-7 za dowód może służyć legitymacja ubezpieczeniowa, pod warunkiem, że zawiera wpisy o zatrudnieniu i wynagrodzeniu.
Są też inne dowody zastępcze mogące potwierdzać wysokość zarobków. Oprócz druku Rp-7 podstawą do wyliczenia może być dokumentacja kadrowa albo dokumenty własne pracownika, ale pod warunkiem, że wynagrodzenie zostało określone w stałej, miesięcznej wysokości.
Niemal regułą jest, że starsi pracownicy, ci po czterdziestce-pięćdziesiątce, mają kłopoty ze zgromadzeniem potrzebnej dokumentacji ze wszystkich lat swej pracy zawodowej. Wpadają wtedy w popłoch. Zupełnie nieuzasadniony.
Do ustalenia kapitału początkowego wystarczy udowodnić dziesięć kolejnych lat zatrudnienia po 1980 r. i przedstawić wysokość uzyskiwanego w tym czasie wynagrodzenia. Choć oczywiście im więcej lat zatrudnienia i informacji o otrzymywanym wynagrodzeniu, tym lepiej.
Dokumentację potrzebną do ustalenia kapitału początkowego trzeba złożyć w oddziale ZUS właściwym dla miejsca Twojego zamieszkania.