40 proc. Polaków uważa, że płeć nie ma żadnego związku z byciem dobrym przełożonym. Badanie przeprowadziła firma Manpower na grupie prawie 29 tys. kierowników i dyrektorów w 33 krajach.
W usługach lepiej sprawdzają się kobiety
Dla 30 proc. badanych lepszym przełożonym okazał się mężczyzna. Dla 15 proc. respondentów lepsi menedżerowie to kobiety. - W przypadku branży usługowej ważne są kompetencje miękkie, a ponieważ kobiety zwykle mają te kompetencje bardziej rozwinięte, dobrze sprawdzają się pracując zarówno z pracodawcami, jak i kandydatami - tłumaczy Iwona Janas, dyrektor generalna Manpower Polska.
W polskim oddziale tej firmy kobiety stanowią 84 proc. wszystkich zatrudnionych pracowników. Większość z nich pracuje na wyższych i średnich stanowiskach menedżerskich.
Kierownicze stanowisko a rodzina
Ankietowanych zapytano, czy potencjał zawodowy kobiet jest ograniczony przez obowiązki związane z macierzyństwem. 52 proc. ankietowanych twierdzi, że tak. Według 41 proc. ankietowanych (w tej grupie zdecydowanie więcej jest mężczyzn) obowiązki związane z posiadaniem rodziny nie wpływają na ograniczenie potencjału zawodowego kobiet. 64 proc. ankietowanych zna kobiety, które zajmują wyższe stanowisko kierownicze i są jednocześnie matkami.
Większość badanych, zarówno w Polsce, jak i na świecie, uważa, że kobiety nigdy nie będą zajmowały 50 proc. i więcej wyższych stanowisk kierowniczych w czołowych firmach.
20 proc. respondentów w Polsce wskazuje okres mniej niż 10 lat jako ten, kiedy kobiety będą zajmowały co najmniej 50 proc. wyższych stanowisk kierowniczych w największych firmach.
Badani w innych krajach byli bardziej pesymistyczni i wskazali okres od 10 do 20 lat. Z badań wynika, że aspiracje zawodowe mężczyzn i kobiet różnią się. 31 proc. pytanych aspiruje do osiągnięcia poziomu kierownika lub kierownika działu w firmie średniej wielkości. W tej grupie 40 proc. osób to kobiety.
Mężczyźni chcą zarządzać
Z kolei najwięcej mężczyzn zainteresowanych jest stanowiskiem wyższej kadry zarządzającej. Na pytanie dotyczące tego, czy założenie firmy i rezygnacja z kontynuowania kariery w aktualnym miejscu pracy wchodziłoby w grę, zarówno kobiety, jak i mężczyźni odpowiedzieli twierdząco. Na taką zmianę gotowych jest 85 proc. mężczyzn i 58 proc. kobiet.