Po raz pierwszy w historii roczne wydatki miasta i gminy Nałęczów przekroczą 81 mln zł, co przy planowanych dochodach na poziomie niewiele ponad 60 mln zł, oznacza spory deficyt. Wśród planowanych inwestycji, m.in. nowe rondo, oświetlenie i rozwój sieci kanalizacji.
Nałęczowscy radni pod koniec grudnia zatwierdzili najbardziej pro-inwestycyjny budżet swojej gminy w XXI wieku. Na zadania majątkowe w 2022 roku przeznaczyli więcej pieniędzy, niż na wszystkie pozostałe razem wzięte.
Wydatki majątkowe mają pochłonąć w tym roku ponad 43 mln zł, a więc 53 proc. całej sumy 81,3 mln zł. Nałęczowscy urzędnicy liczą przy tym na 60,5 mln zł dochodów.
Finansowa dziura w budżecie sięgnie prawie 21 mln zł.
Deficyt tej wielkości ma zostać pokryty z trzech źródeł: nadwyżki z lat ubiegłych, niewykorzystanych środków oraz nowych kredytów. Żeby domknąć budżet, lokalne władze mają zamiar pożyczyć ponad 4,7 mln zł.
Wśród wydatków na pierwszy plan wychodzą wspomniane inwestycje, zwłaszcza z rządowymi lub europejskimi dotacjami. Ich lista jest tak długa, że wymienimy tylko niektóre.
W 2022 roku zaplanowano m.in.:
- nowe rondo w centrum (2,8 mln zł)
- kanalizację w Czesławicach (4,5 mln zł)
- kanalizację burzową w ul. Dulębów i Sienkiewicza (3 mln zł)
- wymianę oświetlenia ulicznego (4,3 mln zł)
- ocieplenie przedszkola (2 mln zł)
- zagospodarowanie „Poniatówki” (1,6 mln zł)
- nową zieleń i architekturę w Parku Zdrojowym (4,8 mln zł)
- tężnię solankową w tym samym parku (960 tys. zł)
- przebudowę ulicy Słowicza i drogi w Sadurkach
- budowę parkingu w Nałęczowie
- przydomowe oczyszczalnie ścieków
- kanalizację w Cynkowie z trzema przepompowniami.
Nie licząc zadań majątkowych, największym wydatkiem pozostaje oświata (19,2 mln zł). Na administrację zaplanowano 4,3 mln zł, w tym na utrzymanie miejskiego urzędu przeznaczono 3,3 mln zł. Pomoc społeczna to koszt 1,6 mln zł, a kultury: 909 tys. zł. Podobna suma trafia na bezpieczeństwo i ochronę przeciwpożarową. Prawie pół miliona trafi na zadania funduszu sołeckiego, z których te najdroższe dotyczą przeważnie poprawy jakości lokalnych dróg.