Przyszłością rynku ogrodniczego są nowoczesne, inteligentne urządzenia. Rośnie zainteresowanie klientów automatycznym sprzętem, który wykona za nich pracę.
Producenci urządzeń muszą się dostosowywać do zmieniających się trendów rynkowych. Z jednej strony przydomowe ogródki stają się coraz mniejsze, z drugiej – w miastach przybywa terenów zielonych, a do ich obsługi potrzebny jest sprzęt nie tylko sprawny, lecz także cichy.
– W branży ogrodniczej obserwujemy szereg trendów, które będą wyraźnie zmieniały rynek i które nasi klienci zauważą w przyszłości. W miastach mamy większą ilość terenów zielonych, jest oczekiwanie, aby prace związane z ich pielęgnacją były wykonywane ciszej i sprawniej. Z drugiej strony w podmiejskich terenach zielonych widzimy, że ogrody stają się coraz mniejsze. To wszystko wymaga zmian w sprzęcie, aby był on lepiej dopasowany do potrzeb klientów – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Maciej Konieczny, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu
Branża ogrodnicza ma przed sobą dobre perspektywy. Coraz więcej ludzi przeprowadza się do domów jednorodzinnych i dba o przydomowe ogródki. Ważnym klientem są także działkowicze. Pod względem wielkości ogrodów działkowych Polska jest w czołówce europejskiej – tak wynika z badań prof. Andrzeja Mizgajskiego z Zakładu Geografii Kompleksowej UAM w Poznaniu.
Choć wydatki Polaków na zieleń są wciąż niższe niż w krajach europejskich, to systematycznie rosną, a dobre perspektywy czekają przede wszystkim segment sprzętu ogrodniczego.
– Społeczeństwo się bogaci. Jest większe zainteresowanie sprzętem mechanicznym. Coraz mniej pracy wykonujemy ręcznie, a jeśli już, to klienci chcą kupować sprzęt, który będzie pomagał wykonywać tę pracę łatwiej i wygodniej. Jesteśmy na to przygotowani – przekonuje Konieczny. – Dostępne są urządzenia bateryjne i akumulatorowe, ciche, ekonomiczne, niewytwarzające spalin i dużo łatwiejsze w obsłudze.
Rozwój technologii sprawił, że urządzenia potrafią się komunikować z ludźmi i przekazywać między sobą informacje. Powoli staje się to również nieodzowną częścią pielęgnacji zieleni. Niedawno Husqvarna zaprezentowała prototyp inteligentnej baterii litowej ze zintegrowanym modułem Bluetooth. Można ją połączyć ze smartfonem i w ten sposób przekazywać informację o wykonywanej pracy, np. innym członkom zespołu.
– Pozwoli ona na dodatkowe rozszerzenie możliwości urządzeń, które już dzisiaj są na rynku. Zapewnią np. możliwość dodatkowej ochrony przed kradzieżą, informacje, które operator maszyny będzie mógł wykorzystać, aby lepiej wykonać swoją pracę. Takie rozwiązania będą dostępne już wkrótce, w ciągu najbliższych 2–3 lat – zapowiada ekspert Husqvarny.
Obecnie rynek ogrodniczy w Polsce jest wart ok. 1 mld zł. Spodziewany jest dalszy, stopniowy wzrost, o ok. 1,5–2 proc. rocznie. Sytuacja jest znacznie lepsza niż na rynkach Europy Zachodniej, gdzie sektor jest już rozwinięty i w ostatnich latach notował niewielkie spadki.