Na 30 mln zł wyceniona jest wartość prac wykonanych do tej pory na budowie nowego dworca autobusowego przy ul. Młyńskiej. Z ogromnego wykopu już zaczyna się wyłaniać część ścian
– Dworzec Metropolitalny to obecnie nasza największa i najważniejsza inwestycja – chwali się na Facebooku prezydent Krzysztof Żuk i podkreśla, że od strony technicznej oraz organizacyjnej jest to „ogromne przedsięwzięcie”.
– Prace są wykonywane jednocześnie na rozległym terenie o łącznej powierzchni ponad 4 ha – informuje Artur Szymczyk, zastępca prezydenta, cytowany w komunikacie Urzędu Miasta.
– Na budowie pracuje około 240 robotników i 75 jednostek sprzętowych – wylicza Justyna Góźdź z lubelskiego Ratusza. Jakie są efekty siedmiomiesięcznych prac?
Po zburzeniu starych budynków wykopano wielki dół pod podziemną kondygnację dworca, w której znajdzie się parking dla 174 samochodów. Jego budowę trzeba było zacząć od płyty fundamentowej, na której posadowione będą ściany i filary. Prace są prowadzone na raty.
– Obszar, na którym powstaje budynek dworca jest rozległy i podzielony na segmenty. Na niektórych już została położona płyta i wznoszone są ściany – wylicza Góźdź. Aby dostrzec wystające ściany, trzeba się nieco nagimnastykować.
Najbardziej widoczne, wręcz rzucające się w oczy, są stalowe szkielety przyszłych wiat peronowych. – Będą podparte na 89 filarach – informuje Urząd Miasta. Stalowe elementy powstają na specjalne zamówienie w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Zadaszenie 43 peronów przykryte będzie panelami fotowoltaicznymi. Projekt przewiduje jeszcze kilka rozwiązań mających uczynić dworzec bardziej przyjaznym środowisku. – Jak choćby użycie gruntowych pomp ciepła, które dostarczą energię potrzebną do ogrzania budynku oraz pomysł „budynku w budynku”, czyli otoczenia hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła – wylicza prezydent Żuk. Deszczówka ma być gromadzona i używana do podlewania zieleni i spłukiwania toalet.
Budowa dworca, warta ponad 231 mln zł, ma się zakończyć 29 lipca przyszłego roku i będzie też obejmować przebudowę pobliskich dróg, w tym Gazowej, Młyńskiej, Pocztowej i 1 Maja.
Odrębną inwestycją, chociaż mającą służyć dworcowi, jest trwająca już budowa placu postojowego przy ul. Krochmalnej. Właśnie tu mają oczekiwać autobusy, by nie blokować miejsca na peronach. Z Krochmalnej widać już krawężniki nowych dróg oraz rosnący budynek socjalny z toaletami dla kierowców. Wcześniej ułożono podziemne instalacje.
Osobno budowane są dodatkowe drogi mające połączyć al. Piłsudskiego i ul. Lubelskiego Lipca ’80 z rondem przed Targami Lublin. Jedna z tych dróg będzie biegła niedużym wiaduktem dostawionym do estakady, którą ul. Lubelskiego Lipca ’80 przechodzi nad ul. Dworcową. Jego betonowa konstrukcja jest już gotowa, dalszą częścią będzie ziemny nasyp, ograniczony betonowymi murami.
Łączne koszty dworca, placu postojowego i nowych dróg, to około 300 mln zł, z czego prawie 179 mln zł pochodzi z unijnej dotacji.