
Projekt uzyskał stosowne decyzje administracyjne i inwestycja został rozpoczęta - informuje konserwator zabytków. Zobacz, jak mają się zmienić hangary, gdzie przed wojną produkowano samoloty.

Chodzi o obiekt przy ul. Wrońskiej w Lublinie. W tych hangarach przed wojną działała tu fabryka samolotów ,,Plage/Laśkiewicz” należącej do Teofila Laśkiewicza i Kazimierza Arkuszewskiego.
- Budynek założony na planie wydłużonego prostokąta przekryty został trójdzielnym walcowym dachem. Wnętrze hangaru podzielono na trzy części o zbliżonej wielkości, z których każda dostępna była poprzez odrębne, rozsuwane wrota drewniane zamurowane w trakcie powojennej modernizacji obiektu - opisuje Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków.
Dziś budynki są własnością prywatną, a w 2017 roku właściciel przystąpił do planowania prac odtworzeniowo-adaptacyjnych.
- Zlecił realizację tego zadania lubelskiemu architektowi mgr inż. arch. Januszowi Szymankowi, który opracował dokumentację projektową pod nazwą: ,,Projekt architektoniczno-budowany przywrócenia historycznego charakteru budynkowi hangaru lotniczego dawnych zakładów mechanicznych Plage i Laśkiewicza w Lublinie, ul. Wrońska 2” - dodaje konserwator.
Projekt uzyskał stosowne decyzje administracyjne i inwestycja został rozpoczęta. W pierwszej kolejności przystąpiono do zdjęcia wtórnej blachy trapezowej, którą obite były wszystkie elewacje budynku. Po zdjęciu blachy z elewacji północno - zachodniej okazało się, że półkoliście zakończone okna zdobione były dodatkowo opaskami i zwornikami, z których każdy został zniszczony podczas prac montażowych związanych z obiciem obiektu blachą.
Hangar lotniczy zlokalizowany przy ul. Wrońskiej 2 w Lublinie wybudowano w 1923 roku wg...
Opublikowany przez Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków Niedziela, 27 września 2020
- Projekt zakłada między innymi: oczyszczenie obiektu z wtórnych przybudówek, demontaż okładziny z blachy trapezowej oraz przywrócenie w elewacji północno-zachodniej wysokich, zamkniętych półkoliście otworów okiennych o wielokwaterowych podziałach. Dodatkowo w elewacji południowo-wschodniej, która pierwotnie była wyposażona w trzy szerokie wrota drewniane oraz górne doświetlenie - wprowadzono (w związku z ograniczeniami konstrukcyjnymi) aluminiowe, przeszklone konstrukcje imitujące lokalizacją, kształtem i wielokwaterowymi podziałami dawne naświetla oraz wertykalne gęsto rozmieszczone elementy drewniane mające nawiązywać do dawnych rozsuwanych wrót hangaru lotniczego - informuje LWKZ.
