![AdBlock](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/user/adblock-logos.png)
![Pomiędzy ul. Szerwentke a Górną samochody mogą jechać wyłącznie w dół, natomiast rowerzyści w obu kierunkach](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/news/2020/2020-04/47a1b8ed1360f567184ce6ffd1df80b4_org_830.jpg)
Piesi dostali pierwszeństwo przed samochodami, kierowcy dostali nowe miejsca parkingowe, a rowerzyści zyskali możliwość jazdy pod prąd. Takie zmiany zostały wprowadzone na ul. Dolnej Panny Marii. W Urzędzie Miasta powstają już pomysły na kolejne rewolucje w tym stylu.
![AdBlock](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/user/adblock-logos.png)
Nowa organizacja ruchu została wprowadzona na polecenie Urzędu Miasta. Blisko 300-metrowy odcinek ulicy stał się drogą jednokierunkową, ale… nie dla wszystkich.
Królują piesi i rowerzyści
Pomiędzy ul. Szerwentke a Górną samochody mogą jechać wyłącznie w dół, natomiast rowerzyści w obu kierunkach. W ten sposób powstał najdłuższy w Lublinie odcinek z tzw. kontraruchem rowerowym. Tym, którzy jeszcze się zastanawiają, gdzie jest ul. Szerwentke wyjaśniamy, że to mała, ślepa uliczka pnąca się pod górę równolegle do biegnącej w dół ul. Dolnej Panny Marii.
Wspomniany odcinek ulicy został również oznakowany jako „strefa zamieszkania”. To oznacza, że piesi mają tu pierwszeństwo przed samochodami. Mogą śmiało iść jezdnią (chodników i tak brakuje), a samochody nie mogą się poruszać z prędkością większą niż 20 km/h. W „strefie zamieszkania” zabronione jest również pozostawianie samochodu w miejscach innych niż wyznaczone parkingi.
Kolejna zmiana dotyczy miejsc postojowych. – W miejscu dotychczasowych zakazów powstały nowe miejsca parkingowe – informuje Urząd Miasta. Na razie postój jest tu darmowy. – W maju miejsca zostaną włączone do Strefy Płatnego Parkowania – zapowiada Grzegorz Jędrek z biura prasowego Ratusza. Natomiast na samej górze, przy kościele, wymalowano „koperty” dla osób niepełnosprawnych.
![](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/news/2020/2020-04/836c7068975769e18d453397ffe32bea_v1_830.jpg)
Przybędzie takich miejsc?
Urzędnicy przyznają, że zastanawiają się nad wprowadzeniem takich zmian także na innych ulicach ścisłego centrum. Ratusz na razie nie chce jednak informować o szczegółach.
– W tej chwili nowe rozwiązania w centrum miasta w kwestii uporządkowania parkowania, eliminacji parkowania niezgodnego z przepisami, możliwości wprowadzenia kontraruchu rowerowego i poprawy bezpieczeństwa pieszych są przygotowywane przez Wydział Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością – potwierdza Grzegorz Jędrek. – Jest jednak za wcześnie jest by mówić o konkretnych realizacjach. Będziemy o nich informowali po zakończeniu procesu uzgodnień.
Teoria teorią, a życie życiem
Podobne zasady obowiązują już od dawna na ul. Zielonej. Również tu wprowadzona została „strefa zamieszkania”, wyznaczonych jest zaledwie kilka miejsc postojowych, samochody mogą się poruszać w jednym kierunku (od Świętoduskiej do Staszica), a rowerem wolno jechać w obie strony. W praktyce jazda rowerem w stronę Świętoduskiej jest ryzykowna, bo jezdnia jest często (a szczególnie wieczorami i w weekendy) zastawiona nieprawidłowo parkującymi samochodami, przez co trudno w bezpieczny sposób wyminąć jadący samochód.
Nieprzepisowo parkujący kierowcy poczuli się ostatnio bardziej bezkarni, bo Straż Miejska nie zajmuje się teraz karaniem za podobne wykroczenia. W związku z epidemią straż została 1 kwietnia całkowicie podporządkowana policji i na jej polecenie zajmuje się tylko tym, co dotyczy epidemii, w tym egzekwowaniem zakazów oraz pomocą osobom objętym kwarantanną.
![e-Wydanie](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/public/dziennikwschodni.pl/e-wydanie-artykul.png)