Czytelnia, obok przedwojenna poczta, a w piwnicach lampiarnia – zabytkowy dworzec przekształci się w Centrum Edukacji Historycznej Stacja Sobibór. Choć unijne dofinansowanie może przejść koło nosa, to Starostwo Powiatowe we Włodawie jest zdeterminowane, by plany zrealizować.
– Nasz projekt otrzymał 88 punktów. Uważamy, że zasługiwał na o 10 punktów więcej i jesteśmy w stanie to udowodnić – mówi Bartosz Tereszczuk z włodawskiego starostwa. – Dlatego też starosta wystosował protest, który ma być rozstrzygnięty 18 grudnia. Stawką jest 6,7 mln zł unijnego dofinansowania.
Wybudowany prawdopodobnie w 1887 r. stacyjny budynek w Sobiborze kolejarze przekazali włodawskiemu starostwu latem 2015 r. Pośrednikiem była Fundacja Polsko-Niemieckie Pojednanie. Starosta zobowiązał się do wyremontowania obiektu, a pieniądze na ten cel miała pozyskać fundacja. Gotowy budynek miał zostać przekazany Muzeum na Majdanku, do którego należy też Muzeum Byłego Hitlerowskiego Obozu Zagłady w Sobiborze.
– Sprawy potoczyły się inaczej – mówił nam we wrześniu Andrzej Romańczuk, starosta włodawski. – Muzeum na Majdanku nie wykazało zainteresowania budynkiem stacji, w czasie wojny funkcjonalnie związanej z miejscem kaźni. A jeśli chodzi o remont, to z chwilą rozpoczęcia prac finansową pomoc obiecała Fundacja Laetitia, której założycielem i szefem jest pochodzący z Włodawy warszawski przedsiębiorca Marian Mazurek. Po tej deklaracji pojawiła się też nadzieja na unijne dofinansowanie.
Jeśli projekt starostwa się obroni, to Fundacja Laetitia jest gotowa wyłożyć fundusze na wkład własny. Ponadto holenderska prowincja Gelderland przekazała starostwu 120 tys. euro na bieżące funkcjonowanie Stacji Sobibór.
– Budynek stacji ma być gruntownie wyremontowany w stylistyce lat 20-tych ubiegłego stulecia – mówi Anna Wygiera-Antoniuk z włodawskiego starostwa. – Ma to być miejsce z czytelnią, w którym prowadzone będą warsztaty edukacyjne, wystawy i spotkania naszej młodzieży z rówieśnikami z Izraela, Austrii czy Holandii. W stojącym po sąsiedzku budynku zostanie odtworzona przedwojenna poczta.
A w zrekonstruowanych budkach telefonicznych zostaną zainstalowane stanowiska multimedialne. Z kolei w piwnicy powstanie tzw. lampiarnia, czyli pomieszczenie z tradycyjnym sprzętem kolejowym.
Teren Stacji Sobibór zostanie odgrodzony prostopadłym do obecnych torów torowiskiem ze stylową, peronową wiatą. Ma to też być miejsce, w którym będą mogli zatrzymywać się na wypoczynek rowerzyści korzystający z przebiegającej przez Sobibór ścieżki Green Velo.