W programie Kolej Plus Ministerstwa Infrastruktury są dwa projekty dotyczące województwa lubelskiego
Finansowy udział zainteresowanych samorządów w przedsięwzięciach to 15 proc. Stawką jest uzupełnienie krajowej sieci kolejowej o połączenia miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie kolejowych połączeń z miastami wojewódzkimi.
Wśród 20 zapowiadanych projektów jeden dotyczy budowy nowego połączenia kolejowego Lublin-Zamość, a drugi rewitalizacji linii kolejowej 81 Chełm-Włodawa.
– Przez wiele lat zabiegaliśmy o uruchomienie na linii Chełm-Włodawa chociaż autobusu szynowego. W końcu nam się to udało – mówi Jan Łukasik, wójt gminy Wola Uhruska. – Rzecz jednak w tym, że ten szynobus kursuje tylko w weekendy podczas trzech letnich miesięcy. Tym bardziej cieszę się, że Włodawa, a po drodze i my, otrzymamy w końcu regularne i całoroczne połączenie z Chełmem, a przez Chełm z Lublinem i dalszymi ośrodkami w kraju. Dla nas to szansa na rozwój. To połączenie może być także pierwszym krokiem w stronę budowy kolejowego przejścia granicznego z Białorusią Orchówek-Tomaszówka.
Bardziej powściągliwy w ocenie planowanej rewitalizacji linii Chełm-Włodawa jest Andrzej Romańczuk, starosta włodawski.
– Jeśli ten projekt dojdzie do skutku, to oczywiście bardzo się będę z tego cieszył – mówi Romańczuk. – Jest jednak jeszcze wiele pytań bez odpowiedzi. Jedno z nich brzmi, czy nasze samorządy stać będzie na 15 proc. udział własny?
Nie wiedząc jeszcze nic o programie Kolej Plus starostwo włodawskie we współpracy z Politechniką Lubelską dorobiło się oryginalnych projektów rewitalizacji kolejowych obiektów położonych w granicach powiatu. Sporządzili je studenci architektury pod okiem swoich wykładowców.