Zakończył się cykl spotkań w sprawie przyszłej obwodnicy Zamościa. Mieszkańcy zgłosili 200 uwag i wniosków do zaproponowanych trzech wariantów przebiegu obwodnicy tego miasta.
Obwodnica Zamościa zaczynać będzie się w Michalowie, gdzie połączy się z planowaną obwodnicą Szczebrzeszyna.
– Prace projektowe nadal trwają. Analizujemy trzy warianty przebiegu drogi o długościach od 18,8 km do 19,4 km. W każdym wariancie droga omija zabudowania w Michalowie oraz poligon wojskowy w okolicach Sitańca – mówi Mirosław Czech, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie. – Ze względu na zwartą zabudowę w tych okolicach, poszczególne warianty zbliżają się do zabudowań jednorodzinnych m.in. w Białobrzegach, Bortatyczach lub Wysokim – dodaje dyrektor.
GDDKiA zorganizowała dwie tury działań informacyjnych. W ich ramach trzy razy drogowcy spotkali się z mieszkańcami. W trakcie tych spotkań przedstawiali możliwe warianty przebiegu drogi. – Otrzymaliśmy ok. 200 wniosków oraz propozycji zmian od mieszkańców oraz samorządów – dodaje dyr. Czech. Uwagi przekazali także przedstawiciele wojska, które ćwiczy na poligonie w Sitańcu
Drogowcy zapewniają, że uwagi zostały szczegółowo przeanalizowane i jeśli były zasadne oraz możliwe do uwzględnienia, wprowadzono je do dokumentacji projektowej. Teraz zostanie przygotowane studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej. To pierwszy etap procesu inwestycyjnego. Jego zadaniem jest m.in. opracowanie wariantów przebiegu drogi oraz uzyskanie decyzji środowiskowej.
Po zakończeniu analiz, kolejnym etapem będzie wskazanie wariantu preferowanego wraz ze złożeniem wniosku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o wydanie decyzji środowiskowej. Decyzja ta zatwierdzi przebieg obwodnicy. Ostateczne i szczegółowe rozwiązania projektowe będą zawarte w Projekcie budowlanym.
– Na wykonanie tego projektu ogłosimy odrębny przetarg. Obwodnica Zamościa realizowana będzie w systemie "projektuj i buduj" w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 – dodaje dyr. Mirosław Czech.
Szybka jednopasmówka
Obwodnica Zamościa w ramach drogi krajowej nr 74 będzie posiadać klasę GP, czyli będzie drogą główną ruchu przyspieszonego. Obwodnica będzie miała jedną jezdnię i dwa pasy ruchu. Będzie łączyła się z układem dróg lokalnych poprzez skrzyżowania. Wykonane zostaną również połączenia bezkolizyjne w formie wiaduktów nad lub pod obwodnicą, a także mosty nad rzekami Wieprz i Łabuńka oraz wiadukty kolejowe nad istniejącą linią kolejową nr 69. Powstaną także dodatkowe jezdnie, obsługujące przyległe tereny.