Toalety neutralne płciowo lub szkoła niczym pałac ludwikowski. To tylko niektóre z pomysłów, które mogą odmienić lubelską oświatę.
Akademia Miasto to projekt edukacji obywatelskiej, który realizowany jest pod hasłem „Wspólnie tworzymy edukację obywatelską w Lublinie”. Szkolne budżety obywatelskie, angażowanie się młodych w konsultacje, realizowanie własnych inicjatyw i wspieranie rozwoju NGO to kwestie, które w ostatnich miesiącach zostały wypracowane z młodzieżą szkolną i studentami. Efektem jest m.in. Informator o mieście dla młodzieży.
– Stwierdziliśmy, że warto zaprosić kolejne osoby do współtworzenia edukacji obywatelskiej. 10 osób zajmujących się edukacją i 6 grup młodzieżowych podjęło się takiego wyzwania, żeby stworzyć własne inicjatywy – mówi Agata Cholewa, specjalistka w biurze Partycypacji Społecznej Urzędu Miasta Lublin.
Wśród przygotowanych projektów są „Mapy marzeń”, których pomysłodawczynią jest edukatorka Maria Wesołowska.
– Chciałabym żeby uczniowie mogli puścić wodze fantazji, co pozwoli uzewnętrznić ich potrzeby. Wyklejamy to, jak byśmy chcieli, żeby nasza szkoła wyglądała. Ja to robię w formie kolażu. Na przykład wizualizujemy piękne otoczenie szkoły, które wygląda jak pałac ludwikowski. Oczywiście nie przeniesiemy naszej szkoły w takie miejsce, ale widać, że stoi za tym potrzeba estetyki.
Dla Jolanty Prochowicz, nauczycielki z Międzynarodowego Liceum Ogólnokształcącego Paderewski edukacja obywatelska nie jest czymś nowym. Pedagożka sama prowadzi lekcje, podczas których młodzież poznaje swoje prawa i obowiązki. W ramach projektu przygotowała scenariusz zajęć o prawie do strajku i protestu.
– Mój projekt skierowany jest na sprawstwo, czyli to, że niezależnie od tego kim jesteśmy i co robimy mamy podstawowe prawa do sprzeciwu – mówi Jolanta Prochowicz i jak dodaje: - Powstała pierwsza petycja w sprawie toalety neutralnej płciowo, ale też wyobrażone zgromadzenia publiczne. Młodzież zastanawiała się co robić, gdy miasto chce ograniczyć prawo do zgromadzeń. Ale też co robić, gdy pracodawca łamie nasze prawa i jakie mamy narzędzia, aby to zmienić.
Według nauczycielki edukacja obywatelska realizuje się na każdej godzinie wychowawczej. Brakuje natomiast większej świadomości i doceniania edukatorów i wychowawców. Na tą kwestię próbuje reagować jednak miasto.
– Edukacja obywatelska to nasze wspólne wyzwanie i temat szeroko podejmowany w ramach działań Lublina, jako Europejskiej Stolicy Młodzieży. Cieszę się, że do Akademii Miasto dołączyły kolejni chętni, chcący rozwijać program. Sieć edukatorek i edukatorów oraz grup młodzieżowych sprawia, że docieramy do kolejnych osób i razem tworzymy edukację obywatelską w Lublinie – mówi Beata Stepaniuk-Kuśmierzak, Zastępczyni Prezydenta Miasta Lublin ds. Kultury, Sportu i Partycypacji.