Niemal wszystko można ocenić. Wystawiamy recenzję fryzjerowi, który zrobił nam fryzurę ślubną. Opiniujemy mechanika, od którego właśnie wyjechaliśmy. Mamy swoje zdanie na temat nowego ekspresu do kawy kupionego w nieznanym dotychczas sklepie internetowym, który również możemy zrecenzować. Potrafimy wypowiedzieć się o byłym pracodawcy, ale nie zostawimy też suchej nitki na tym, u którego aktualnie pracujemy. Opinie otaczają nas w niemal każdej sferze życia. Dosyć często poszukujemy opinii na temat konkretnej firmy. Gdzie ich szukać? Czy rzeczywiście warto poświęcać na to czas?
Robisz zakupy w sklepie internetowym, który poleciła ci koleżanka z pracy. Kierujesz się jej opinią. Po zamówieniu produktu czekasz na przesyłkę. Kurier dociera o dosyć późnej godzinie i wcześniej nie zadzwonił, więc już masz kiepskie zdanie na jego temat. Obsmarujesz go na forum wieczorem. Otwierasz paczkę i oglądasz zamówiony komplet filiżanek. Jedna jest nieco porysowana, więc następnego dnia planujesz zadzwonić do sklepu i złożyć reklamację. Od tego, jak cię potraktują, zależy to, jak ocenisz ich w sieci. Przy wyborze firmy, z której usług skorzystamy, trudno pominąć jej recenzje. Korzystamy z ocen wystawionych przez znajomych i dotychczasowych klientów, którzy wypowiedzieli się w Internecie, ale sami też tworzymy swoje opinie i wrzucamy je do sieci. Dzięki temu kolejne osoby mogą dowiedzieć się czegoś na temat danej firmy. Znaczenie tych wypowiedzi jego dzisiaj ogromne i często to właśnie na opiniach innych opieramy swój wybór.
Gdzie szukać opinii?
Znalezienie opinii na temat konkretnej firmy nie stanowi problemu. Jeśli nasi znajomi nie potrafią powiedzieć niczego na jej temat, możemy skorzystać z Internetu. W wyszukiwarkę wpisujemy odpowiednie frazy i chwilę później mamy przed oczyma wyniki wyszukiwania. Opinie zamieszczane są zarówno na forach internetowych, jak też na stronach gromadzących wypowiedzi na temat każdej firmy znajdującej się w przygotowanej i wciąż rosnącej bazie. Do tych ostatnich należy chociażby http://opiniafirm.pl/. Wypowiedzi dotychczasowych klientów możemy też szukać na stronie sprawdzanej firmy. Im więcej źródeł, tym lepiej poznamy markę i jej podejście do klienta.
Wartość opinii dla konsumenta
Konsument szuka opinii o firmie, aby nie dać się oszukać. Niestety, nie brakuje osób pragnących dorobić się na cudzej niewiedzy lub naiwności, przez co należy uważnie wybierać usługi dostępne na rynku. Sporym zainteresowaniem cieszą się wypowiedzi dotyczące sklepów internetowych, ponieważ to właśnie nieuczciwe postępowanie internetowych sprzedawców potrafi pozbawić nas gotówki. Nieznane i nowopowstałe e-sklepy najlepiej sprawdzić przed dokonaniem w nich zakupów. Na szczęście tego typu oszuści są dość szybko demaskowani i oceniani na forach oraz na stronach z opiniami. Podobnie dzieje się w przypadku oszustów oferujących usługi dowolnego typu. Kusząca cena wymiany grzejników, okazyjna oferta wyjazdu za granicę lub zbyt atrakcyjna pożyczka bez BIK to propozycje, które mogły już zostać odpowiednio ocenione w sieci. Jeśli nie chcemy nabrać się na sprytnie zaplanowany przekręt, lepiej prześledźmy opinie wystawione danej firmie.
Na cudzych opiniach zależy nam także wtedy, gdy planujemy podjąć pracę w firmie, o której nie mogą nam niczego powiedzieć członkowie rodziny i przyjaciele. Według badań ponad połowa ankietowanych nie wysłałaby swojej aplikacji do firmy, która zebrała w sieci same negatywne oceny. Osoby poszukujące pracy przykładają dzisiaj dużą wagę do wizerunku firmy, która oferuje wolne stanowisko pracy. Zdarza się, że nasze CV trafi do oszusta, który chce uzyskać nasze dane personalne, wyłudzić skan dowodu osobistego i wykorzystać te informacje do zaaranżowania większego oszustwa. Aby nie stać się nieświadomym wspólnikiem, lepiej zweryfikować uczciwość potencjalnego pracodawcy. Warto tutaj odwiedzać portale prezentujące jedynie opinie o pracodawcach. Skorzystajmy też z wyszukiwarki, ponieważ oszust oferujący rzekomy wyjazd do pracy za granicą mógł zostać zdemaskowany chociażby na lokalnym forum internetowym. Treść wszystkich podejrzanie wyglądających ogłoszeń warto wpisać w wyszukiwarkę, aby sprawdzić, czy ktoś już odkrył podstęp.
Znaczenie opinii dla firmy
Opinie umieszczane na stronie firmowej lub w katalogu firm to zarówno informacja dla przyszłych klientów, jak też dobra reklama dla marki. Jeśli opinie są pozytywne, poznajemy nasze mocne strony i staramy się nie stracić dobrego wizerunku. Gdy ktoś wystawi nam negatywną ocenę, możemy wykorzystać ją, aby opracować plan poprawy oferty. Czasami nieuprzejmy pracownik w dziale obsługi klienta potrafi zadecydować o tym, że firma otrzyma kiepską opinię, podczas gdy oferuje produkty wysokiej jakości i przystępne ceny. Opinie w sieci pozwalają nam spojrzeć na naszą działalność oczami jej odbiorców. Może być to bardzo przydatne, jeśli wciąż chcemy się doskonalić i zdobywać nowe rynki. Pozytywne opinie zdecydowanie przyczyniają się do wzrostu zainteresowania naszą firmą. Nic dziwnego, że często umieszcza się je w widocznym miejscu na firmowej stronie. Rekomendacja jest doskonałą reklamą, a zadowolony klient będzie korzystał z naszych usług regularnie i zaproponuje je swoim znajomym.
Kto ci poleca?
Zanim skusimy się na zakupy w nowym sklepie internetowym lub zamówimy ekipę remontową do łazienki, skorzystajmy z kilku źródeł, aby uzyskać realne opinie na temat danej firmy. Może się bowiem okazać, że na forum firma wychwalana jest przez szefa lub jednego z pracowników, a w rzeczywistości remont nie dojdzie do skutku, bo oszust zabierze zaliczkę i zniknie bez podpisywania umowy. Korzystne ceny w sklepie internetowym mogą być tylko zachętą, aby przelać pieniądze na konto nieistniejącej firmy. Towar nigdy do nas nie dotrze. Jeśli poczytamy recenzje umieszczone na kilku forach oraz na stronach z opiniami, możemy trafić na zupełnie inne wypowiedzi niż ta, która jako pierwsza zachęcała nas do skorzystania z oferty.
Nigdy nie wiemy, kto jest autorem opinii. Wiele stron zapewnia nam weryfikację zamieszczanych ocen, jednak swoją recenzję mógł napisać np. pracownik zawiedziony z powodu otrzymanego wypowiedzenia. Zemstą na byłym pracodawcy może być opinia, której treść będzie jednak nieco odbiegać od rzeczywistości. Podobnie wygląda sytuacja, gdy opinie piszą właściciele konkurencyjnych firm. Jest to nieuczciwe zagranie, które ma odwrócić uwagę klientów od konkurencji i skłonić ich do skorzystania z oferty autora fałszywej opinii. Chcąc uniknąć tego typu poleceń lub ostrzeżeń warto czytać opinie na kilku stronach. Jeśli firma zebrała same korzystne oceny, a jedna z wypowiedzi ewidentnie wskazuje wszelkie możliwe wady oferty, zastanówmy się, czy nie została napisana w złości przez zwolnionego pracownika lub klienta, który ma bezpodstawne pretensje. To, że fotele w poczekalni są niewygodne, robotnicy chodzą nieogoleni lub fakt, że nowozatrudniony sprzedawca nie potrafił odpowiedzieć na wszystkie pytania nie jest podstawą do zaniżania oceny usług.