Udzielanie pierwszej pomocy, zgodnie z prawem, dotyczy każdej osoby, która jest świadkiem sytuacji, w której zagrożone jest czyjeś zdrowie lub życie. Dlatego też wiedza z zakresu pierwszej pomocy to podstawa, którą powinien posiadać każdy z nas, zważywszy na fakt, iż z sytuacją zagrożenia życia i zdrowia możemy spotkać się wszędzie, również w pracy.
Jakie zatem obowiązki ciążą na pracodawcy?
Czy są przepisy regulujące kwestie zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy? Pracodawca ma obowiązek zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy, a w razie konieczności, zorganizować pierwszą pomoc. Przyjrzyjmy się zatem ,,literze prawa’’.
I tak, przepisem art.2091 §1 k.p. ustawodawca zobowiązał zatrudniającego do:
-
Zapewnienia środków niezbędnych do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,
-
Wyznaczenia pracowników do:
- udzielania pierwszej pomocy,
- wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników
-
Zapewnienia łączności ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w szczególności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwa medycznego oraz ochrony przeciwpożarowej.
§2 Działanie, o których mowa w §1, powinny być dostosowane do rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby zatrudnionych pracowników i innych osób przebywających na terenie zakładu pracy oraz rodzaju i poziomu występujących zagrożeń.
Obowiązki pracodawcy w zakresie pierwszej pomocy i BHP definiuje również przepis Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, a także art.207, art.224 oraz art.234 Kodeksu Pracy.
Reasumując, według powyższych przepisów pracodawca powinien wyznaczyć w firmie osobę,
lub osoby (liczba osób powinna wynikać z rodzaju prowadzonej działalności) odpowiedzialne za udzielenie pierwszej pomocy, gwarantując jej uprzednio przeszkolenie i tu pojawia się firma Medykszkolenia która takie szkolenia dla firm prowadzi. Osoba wyznaczona powinna mieć procedurę jak poinformować wszystkich pracowników, kto jest wyznaczony do tej funkcji. Ponadto powinien wskazać punkty medyczne wyznaczone do udzielania pierwszej pomocy znajdujące się w siedzibie firmy.
Pracodawca ma również obowiązek zapewnienia łączności z służbami medycznymi (poprzez służbowy telefon) oraz przygotowania dobrze wyposażonych apteczek pierwszej pomocy.
Punkt medyczny w miejscu pracy.
Jednym z obowiązków nałożonych na pracodawcę w zakresie sprawnie działającego systemu pierwszej pomocy jest organizacja w firmie punktów medycznych (zwłaszcza tam gdzie wykonywane są prace, które stanowią zagrożenie wypadkowe), w których powinny znajdować się dobrze zaopatrzone apteczki oraz instrukcje jak udzielać pierwszej pomocy.
Punkty medyczne winny być obsługiwane przez osoby wcześniej do tej funkcji wyznaczone a ich liczba uzależniona powinna być od ilości zatrudnionych pracowników, specyfiki czasu pracy (zmianowość), powierzchni oraz możliwych zagrożeń w zakładzie pracy.
Apteczka pierwszej pomocy oraz AED w zakładzie pracy.
O tym, że apteczka pierwszej pomocy powinna się znaleźć w każdym zakładzie pracy, bez względu na specyfikę, to fakt niezaprzeczalny, jednakże nie ma wytycznych co do jej wyposażenia.
Bezwzględnie, jej zawartość powinna być przemyślana oraz dopasowana do konkretnych warunków i potrzeb, kierując się w myśl zasady, że jest tak użyteczna, jak jej wyposażenie.
W miejscu, gdzie istnieje większe ryzyko urazów czy wypadków, należy apteczkę doposażyć o dodatkowe elementy i akcesoria.
Jeśli zaś chodzi o AED (automatyczny defibrylator zewnętrzny) warto rozważyć jego posiadanie w zakładach pracy. Jako, że jest to urządzenie, które służy do przeprowadzania defibrylacji u osoby, u której wystąpiło nagłe zatrzymanie krążenia, zwiększa poczucie bezpieczeństwa pracowników.
Kto musi ukończyć kurs pierwszej pomocy – pracownik czy pracodawca?
Szkolenia można organizować w formie online z odpowiednimi certyfikatami
Wiedza z zakresu pierwszej pomocy to podstawa, którą powinien posiadać każdy, zważywszy iż zasadę tę reguluje prawo (zgodnie z kodeksem karnym za nieudzielenie pomocy grozi kara pozbawienia wolności). To także satysfakcja dla nas samych.
Warto więc, aby pracodawca zorganizował szkolenie z pierwszej pomocy, podczas którego zarówno on i wszyscy pracownicy nauczą się podstaw ratownictwa, gdyż szkolenia w ramach BHP, odbywające się przy okazji zatrudnienia, zawierają minimum wiedzy.
Jako, że nie ma prawnego obowiązku szkolenia wszystkich pracowników (z wyjątkiem publicznych i niepublicznych szkół i placówek) z zasad udzielania pierwszej pomocy, to nabycie tych umiejętności na pewno zminimalizuje ryzyko skutków wypadków, stwarzając miejsce pracy bardziej bezpiecznym.