Rusza budowa wyczekiwanego przez mieszkańców Międzyrzeca Podlaskiego wiaduktu nad linią kolejową. To ma być wstęp do jeszcze większej inwestycji, czyli wschodniej obwodnicy miasta.
– Pani nawet nie wie, co się czasami tu dzieje, gdy zamykają przejazd na kilkanaście minut. Całe miasto się korkuje. Spóźnić się do pracy można, już nie wspominając o dostawach towarów. A ile stresu przy tym – mówi nam pani Alina, którą spotykamy przy ulicy Siteńskiej.
To właśnie tu rozpoczęła się już budowa wiaduktu. – To największe w historii miasta wyzwanie inwestycyjne– podkreśla Paweł Łysańczuk, zastępca burmistrza. Największe, bo oszacowane na ponad 30 mln zł. Ale samorządowi poszczęściło się, bo dostał na ten cel 19 mln zł dofinansowania z programu Polski Ład, a 11 mln złotych dokłada też spółka kolejowa.
– Problemy z przejazdem zaczęły się, gdy wyremontowano linię kolejową z Siedlec do Terespola. Pociągi nie tylko mogą poruszać się szybciej, ale zwiększyła się też przepustowość. Szlabany są opuszczane wcześniej, a otwierają się później. To powoduje gigantyczne korki w mieście– tłumaczy Łysańczuk. A przejazd przecina Międzyrzec Podlaski na dwie części.
Narzekają nie tylko mieszkańcy, ale również przedsiębiorcy. Przy ulicy Siteńskiej zlokalizowane są liczne zakłady, m.in. swoją produkcję ma tu gigant drobiarski–firma Wipasz. – Obecnie, łańcuchy dostaw do dużych zakładów są planowane co do minuty właściwie i przestoje powodują nieachane opóźnienia. Dlatego wiadukt z pewnością ułatwi też funkcjonowanie biznesu– zaznacza zastępca burmistrza.
W poniedziałek, do wbicia symbolicznej pierwszej łopaty przyłączyli się też politycy. – Międzyrzec Podlaski jest jednym z najbardziej rozwijających się miast regionu. Obok buduje się autostrada A2. Jestem przekonany, że dodatkowe środki na wiadukt się znajdą – uważa poseł Dariusz Stefaniuk (PiS).
Firma Domost z Małkini Górnej ma czas do 2025 roku na tę inwestycję. Jeśli zaś chodzi o budowę wschodniej obwodnicy, to na razie nie ma jeszcze zabezpieczonych środków na ten cel. – Jest ona wpisana do planu rozwoju sieci dróg wojewódzkich na lata 2021 – 2030. Liczymy na rządowe wsparcie– dodaje Michał Mulawa, wicemarszałek województwa lubelskiego.
Ale brak jest jeszcze dokumentacji projektowej tej obwodnicy. Docelowo, ma ona przebiegać w ciągu drogi wojewódzkiej nr 813 z Międzyrzeca do Łęcznej.