W ramach udostępniania mieszkańcom nieodpłatnej pomocy prawnej miasto utworzy trzy punkty obsługi interesantów. Wszystkie będą mieściły się w tzw. gmachu przy pl. Niepodległości 1. Będą dostępne od stycznia.
Lokalizacja nowego biura to efekt porozumienia zawartego przez Agatę Fisz, prezydent Chełma z wojewodą lubelskim, właścicielem „gmachu”. Biuro ma być czynne przez pięć dni w tygodniu.
Zainteresowanym w dwóch z trzech punktów bezpłatnych porad będą udzielali adwokaci i radcy prawni. Miasto czeka jeszcze na rozstrzygnięcie procedur związanych z wyłonieniem obsługi trzeciego punktu. Zgodnie z przepisami prowadzić go ma organizacja pozarządowa.
– Dostęp do porad prawnych zazwyczaj wiązał się z kosztami i to często niemałymi – mówi prezydent Fisz. – Stanowiło to barierę, szczególnie dla osób pozostających w trudnej sytuacji materialnej. Utworzenie biura nieodpłatnych porad prawnych na pewno będzie pomocne dla wielu chełmian.
Pamiętajmy jednak, że takie punkty nie zastąpią kancelarii prawnych. Mają być podstawową bazą poradnictwa, adresowaną głównie do mniej zamożnych osób. Ponadto ustawodawca nałożył pewne ograniczenia, co do zakresu udzielanych porad, jak i osób, które będą mogły z nich skorzystać.
Zgodnie z przepisami na darmową pomoc prawną na etapie przedsądowym może liczyć młodzież do 26. roku życia, osoby posiadające ważną Kartę Dużej Rodziny, seniorzy po ukończeniu 65 lat, osoby fizyczne, którym w okresie roku poprzedzającego zostało przyznane świadczenie z pomocy społecznej na podstawie ustawy o pomocy społecznej, kombatanci, weterani, zagrożeni lub poszkodowani katastrofą naturalną, klęską żywiołową lub awarią techniczną.
Natomiast nieodpłatna pomoc prawna nie będzie udzielana w sprawach na przykład celnych, dewizowych, handlowych i gospodarczych – z wyjątkiem sytuacji związanych z rozpoczynaniem działalności gospodarczej.
– Obecnie kompletujemy niezbędne wyposażenie: komputery, sprzęt teleinformatyczny, meble… Oczywiście musimy także przewidzieć odpowiednie procedury i sposoby zabezpieczenia dokumentacji, aby załatwiane tam przez mieszkańców sprawy i dane osobowe były należycie chronione – mówi Elżbieta Grzyb, sekretarz miasta.
Szczegółowy harmonogram przyjmowania interesantów ma być gotowy już w najbliższych dniach. Warunkiem jest zakończenie procedur związanych z wyłanianiem prawników i organizacji pozarządowej. Pierwsi interesanci zostaną przyjęci 4 stycznia.