(Joanna Sadowska)
Niezagospodarowane, porośnięte chwastami nieużytki, ruiny dawnych domów i baraki sprzed kilkudziesięciu lat. Tak jeszcze dzisiaj wygląda znaczna cześć terenu przy zjeździe z wiaduktu do centrum Chełma. Miasto obiecuje, że to się zmieni.
– Przystępując do zmiany planu chcieliśmy wyznaczyć nowe grunty pod inwestycje, a przez to zrewitalizować tę chyba najbardziej zaniedbaną część śródmieścia – mówi prezydent Chełma Agata Fisz. – Ten projekt zagospodarowania otwiera nowe możliwości w rozbudowie centrum miasta.
Według opracowanej koncepcji w tym rejonie powstać ma zabudowa usługowa i wielorodzinna. Największą zmianą będzie układ ulic. Przez środek terenu przebiegnie nowa ulica, krzyżująca się z obecną ul. Kopernika i ul. Konopnickiej.
Wzdłuż zachodniej strony powstanie przylegający do Al. AK pasaż z miejscami parkingowymi i wjazdem z ulicy Lubelskiej. Od Alei AK oraz prowadzącej na wiadukt ulicy Zielnej pojawi się szpaler drzew.
Położone po wschodniej stronie nowej ulicy obszary, przeznaczone zostaną pod wielorodzinną zabudowę mieszkaniową z możliwością wykorzystania części budynków na cele usługowe. Tutaj także powinny powstać co najmniej dwukondygnacyjne budynki. W części terenu ich wysokość sięgać może nawet 16 metrów dla czterech kondygnacji.
– Obwarowania, co do wysokości zabudowy, wynikają z konieczności zachowania ekspozycji widokowej na chełmską starówkę i górę katedralną – tłumaczy Maria Talma, dyrektor Wydziału Gospodarki Przestrzennej, Architektury i Budownictwa. – Takie były zalecenia konserwatora zabytków. Z drugiej strony konieczność budowy co najmniej dwóch kondygnacji i wskazania co do elewacji budynków, uniemożliwią budowę w tym miejscu na przykład blaszanych, parterowych dyskontów.
Przy czym plan zagospodarowania dopuszcza w tym rejonie wykorzystanie nawet 2000 mkw na powierzchnię handlową oraz budowę podziemnych parkingów. Nie mogą tu za to powstać m.in. stacje paliw, warsztaty motoryzacyjne, myjnie samochodowe i domy pogrzebowe. Nie będzie też wolno stojących garaży.
Do zabudowy jednorodzinnej przewidziano 0,31 ha. Od prowadzącej na wiadukt ulicy Kolejowej i dalej ul. Zielnej, oddzielać je będzie skwer o podobnej powierzchni.