Od piątku w Centrum Spotkania Kultur można oglądać trzy wystawy związane z festiwalem. Do Lublina z Łodzi przyjechały elementy scenografii z filmu „Kingsajz”, prace studentów i absolwentów polskich akademii sztuk pięknych (wystawa „Upadek Ikara”) oraz najlepsze kostiumy i elementy scenografii z zasobów Opery Narodowej-Teatru Wielkiego.
– Chciałbym przy okazji tej wystawy opowiedzieć o ludziach, którzy w operze wykonują niezwykłą pracę, trochę już zapomnianą – mówi Marcin Fedisz, jeden z kuratorów „Opera Fashion”. – My w Teatrze Wielkim mamy 18 szewców, 15 krawców męskich, 12 krawcowych damskich. Do jednego spektaklu robimy 50 par butów, a gdy 50 osób przebiera się trzy razy to potrzeba 150 strojów. Ubrania, które tu pokazujemy są malowane ręcznie, ręcznie haftowane. To absolutne haute couture. A ci ludzie wykonują zawody, których już właściwie nie ma.
Kuratorem drugiej wystawy – na której studenci wyższych uczelni artystycznych pokazują projekty kostiumów i scenografii inspirowane mitologicznym motywem upadku Ikara – jest Leszek Mądzik.
– Każdy z nas nosi w sobie pragnienie, by się oderwać, podążyć w inny świat niż rzeczywistość. Mile mnie zaskoczyło jak silnie został przeżyty ten temat – mówił podczas piątkowego wernisażu Leszek Mądzik. – Naprawdę mamy cudowną młodzież. Aż się chce dalej pracować.
W przestrzeniach CSK łatwo się też natknąć na elementy scenografii z filmu „Kingsajz” Juliusza Machulskiego. Imbryk, łyżka czy czarna damska szpilka po raz pierwszy można oglądać poza Łodzią.
Obie te wystawy zostaną w Centrum Spotkania Kultur (poziom -1) do 13 maja. Dłużej będzie prezentowana „Opera Fashion” – do 30 czerwca. Ale tutaj za wstęp trzeba zapłacić. Bilety kosztują 8 zł (ulgowy), 10 zł (normalny) i 7 zł (grupowy).
W piątek w Centrum Spotkania Kultur Grażyna Torbicka wręczyła nagrody drugiej edycji festiwalu Scena w Budowie. Grand Prix otrzymali Aleksandra Wasilkowska i Sławomir Blaszewski za scenografię do spektaklu „Rober Robur” w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego (TR Warszawa). Złotą Kieszeń za scenografię do „Idioty” (Teatr Narodowy, reżyseria: Paweł Miśkiewicz) dostała Barbara Hanicka, a za najlepsze kostiumy nagrodzono Justynę Łagowską („Wesele” w reż. Jana Klaty w Teatrze Starym w Krakowie).
Zwycięzcy otrzymali statuetki Złotej Kieszeni oraz nagrody pieniężne o łącznej wysokości 25 tys. zł.