Od piątku (25 maja) do poniedziałku (28.05) oglądamy nowości i klasykę kinematografii Czarnego Lądu. W Chatce Żaka zaczyna się lubelska Replika Festiwalu Filmowego AFRYKAMERA.
Organizatorzy szczególnie polecają niedzielną (27 maja) projekcję najbardziej utytułowanego filmu lubelskiej repliki – To „Kinyarwanda” (Nagroda Publiczności na festiwalu SUNDANCE ‘2011), opowieść inspirowana tragicznymi wydarzeniami kwietnia 1994 roku w Rwandzie.
AFRYKAMERY kończą się w poniedziałek (28 maja) pokazami filmów muzycznych, gdzie paradokumentalne historie: DJ-a z Konga i trupy teatralnej z Przylądka, ukażą w lekkiej formie słodko-gorzkie życie zwykłych, czasami bardzo charyzmatycznych mieszkańców Afryki.
(agdy)
Bilety
W piątek (25 maja) między godz. 15 a 18 będzie w kasie kina Studyjnego w Chatce Żaka sprzedaż karnetów. Kosztują 30 złotych. Przed każdym seansem będą bilety – po 10 i 12 złotych.
Program i opisy filmów
25 maja, piątek
g. 18.00
GENEZA
reż.: Cheick Oumar Sissoko
prod.: Francja/Mali 1999 (102min)
Biblijna opowieść o Jakubie i Ezawie przeniosiona do Afryki (w tych rolach odpowiednio wielcy grioci Sotigui Kouyaté i Salif Keita). Opowieść zaczyna się porwaniem córki Jakuba, Diny, przez kananitę Sychema. Ojciec Sychema, Chamor, próbując pogodzić dwa rody, proponuje małżeństwo swego syna i Diny. Synowie Jakuba stawiają jednak warunek: wyrażą zgodę, ale by tak się stało, potomkowie Chamora muszą się obrzezać. Chamor przystaje na to, jednak na trzeci dzień po obrzezaniu synowie Jakuba zdradziecko wdzierają się do bezbronnego miasta, mordując wszystkich mężczyzn, a kobiety i dzieci uprowadzają w niewolę. To wzbudza wściekłość brata bliźniaka Jakuba, Esawa, który rozkazuje jego rodzinie opuścić tereny Izraela i wyjechać w stronę Egiptu.
Akcja umiejscowiona jest w rozwlekłych suchych stepach zachodniego Sahelu i skalistych górach Bandiagara w kraju ludu Dogon. Sissoko wtapia biblijną opowieść w tradycję griocką ludu Mande, tworząc film niezwykły i alegoryczny.
g. 20.00
RAMATA
reż.: Léandre-Alain Baker
prod.: Francja/Senegal 2009 (90min)
Ramata, piękna i dojrzała kobieta (w tej roli jedna z pierwszych supermodelek z Afryki, Katoucha), jako żona ministra sprawiedliwości prowadzi dostatnie życie. Pewnego dnia wsiada do taksówki Ngor Ndong, tajemniczego młodego przestępcy i zgadza się pojechać do baru ‘Copacabana’ w mrocznej dzielnicy Dakaru.
Dla Ramaty epizod ten stał się początkiem uwolnienia; pretekstem do wyswobadzania się z ograniczeń, uświadomienia swoich tęsknot i nigdy niespełnionych pragnień. Ryzykując utratę prestiżu i pozycji, oddaje się namiętności. Pewnego dnia, młody kochanek odchodzi i pozostawia za sobą szum fal.
Piękne zdjęcia wsparte rewelacyjną ścieżką dźwiękową Wasis Diop, nadają obrazowi niezwykle afrykańską perspektywę na kwestie przemijania.
Katoucha, miesiąc po zakończeniu zdjęć do filmu (31 stycznia 2008 roku), utonęła w Sekwanie. Do tej pory okoliczności jej śmierci nie zostały wyjaśnione.
26 maja, sobota
g. 18.00
Krótki metraż ŻYCIE CODZIENNE
g. 20.00
MARZYCIEL
reż.: Paul Eilers
prod.: RPA 2011 (115min)
Rok 1966. W idyllicznym miasteczku kolejowym toczy się uporządkowane życie na wzór 'afrykanerskiego marzenia', gdzie czarna większość to element dekoracji o ignorowanym znaczeniu dla białych. W tym iluzorycznym kokonie dorasta 11-letni Timus, który ciekawy świata obserwuje toczące się życie – ukryty za krzakami, wisząc do góry nogami na gałęzi, patrząc przez dziurkę od klucza czy okno sąsiadów. Bohaterem chłopca jest Joon, dobry duch miasteczka, który wykonuje rzadki zawód „roepman'a”, czyli ludzkiego budzika. Joon, mający wadę wzroku, ma oczy wiecznie skierowane ku niebiosom – nieprzerwanie zatem wpatrzony jest w gwiazdy, jakby nieobecny dla zwykłego ludzkiego świata. W społeczeństwie opartym na strukturalnej przemocy Joon jest dla Timusa istotą wręcz nadludzką – dzięki niemu zło nie ma wstępu do spokojnej osady. Czy jednak świat marzeń, wykreowany przez chłopca, przystaje do rzeczywistości?
Film, oparty na bestsellerze Jan'a van Tonder'a o tej samej nazwie, znakomicie wpisuje się w obecny renesans kina afrykaner-skiego, który praktycznie zniknął z rynku po upadku apartheidu. „Roepman”, opowieść o dorastaniu, która zanurza się w świat dzieciństwa naznaczonego nacjonalistyczną ideologią i jej absurdami, gdzie czarna służąca rozpacza po śmierci 'ojca narodu' i twórcy apartheidu - Verwoerda. Wszystko delikatnie muśnięte realizmem magicznym i humorem.
Krytycy oraz widzowie niezwykle ciepło przyjęli film i pobił on rekordy frekwencyjne w RPA.
27 maja, niedziela
g. 18.00
Krótki metraż KOBIECE SPRAWY
g. 20.00
KINYARWANDA
reż.: Alrick Brown
prod.: Rwanda/USA/Jamajka 2011 (96min)
Nagroda publiczności na MFF Sundance ‘2011
Podczas ludobójstwa w 1994 roku mufti Rwandy, najważniejszy lider społeczności muzułmańskiej w kraju, wydał fatwę zakazującą wyznawcom islamu współuczestnictwa w mordowaniu Tutsi. Kiedy kraj zamienił się w rzeźnię, meczety stały się miejscem schronienia dla muzułmanów i chrześcijan, Hutu i Tutsi. I do tych wydarzeń odnosi się film oparty na prawdziwych historiach osób, które znalazły schronienie w Wielkim Meczecie w Kigali oraz odważnych imamów, którzy otworzyli drzwi i serca dla wszystkich potrzebujących.
Jest to wielowątkowa opowieść, trzymająca w ciągłym napięciu. Znajduje się w niej historia miłości kobiety z plemienia Tutsi oraz mężczyzny z Hutu, którzy rozwijają swój związek mimo konfliktu. Jest także ksiądz, który w obliczu otaczającego horroru, traci wiarę we własne przekonania i Boga. Zaś młody żołnierz, rzucony w brutalny świat ludzkiej krzywdy, stara się nie zgubić siebie, ale też działać w imię wyższego dobra. Sześć historii tworzy obraz życia i ludzkiej wytrwałości podczas wydarzeń z kwietnia 1994 roku.
28 maja, poniedziałek
g. 18.00
AFRIKAAPS
reż.: Dylan Valley
prod.: RPA 2010 (52min)
Muzyczna wędrówka, która prowadzi nas przez historię języka afrykanerskiego i jego kreolskiego pochodzenia. W „Afrikaaps” odkrywamy przeszłość kolorowej społeczności Przylądka oraz ich dążenia do odzyskania języka „oprawcy” (języka afrykanerskiego) i uczynienia z niego języka wyzwolenia oraz samookreślenia. Społeczność Przylądka wykorzystuje w tym celu hip-hop, komizm i sporą dawkę osobistej perspektywy. Film śledzi losy lokalnej grupy artystów, którzy na etapie produkcji przedstawienia teatralnego dochodzą do historycznych korzeni języka i losów afrykańskich czy malajskich niewolników na Przylądku. W rolach głównych, uważani za najlepszych muzyków RPA, m.in.: Jitsvinger, Kyle Shepard, Emile (z legendarnej ekipy „Black Noise”), śpiewający komik Moenier Parker czy poetycki geniusz Jethro Louw .
NIEDZIELA W BRAZZAVILLE
reż.: Enric Bach, Adrià Monés
prod.: Kongo/Hiszpania 2011 (51min)
Weekend. Brazzaville, Kongo. Młody DJ radiowy, Carlos La Menace, przedstawia trzy ekscentryczne osobistości z życia miasta: 'Saper' Yves Saint Laurent, otoczony biedą, rozpadem i wyblakłymi kolorami życia codziennego, każdego dnia orzeźwia wizerunek Brazzaville swoją elegancją i nienagannym szykiem; z kolei Cheriff Bakala to nowe brzmienie miasta – miesza hip-hop z kongijskim folkiem i lokalnymi instrumentami zrobionymi z baniaków na wodę. Jego muzyka rozbrzmiewa i inspiruje. Opowieść wieńczy postać Palmas Yaya, mistrza zapasów w stylu 'wolnej afrykanki', który opiera swoją potęgę na czarach, amuletach czy żywych wę-żach. Wszystko po to, by pozostać niezwyciężonym.
Euforyczny, nakręcony z przymrużeniem oka, dokument udowadniający, że przy odpowiednim usposobieniu nawet w jednym z biedniejszych krajów na świecie - Kongo Brazzaville - nie trzeba poddawać się szarości dnia codziennego!