Egzamin gimnazjalny zakończony - zobacz odpowiedzi, arkusze i pytania: Czy wybór przyszłej szkoły jest trudny, jak obywatel może wpłynąć na władze gminy i interpretacja fragmentu "Władcy Pierścieni” Tolkiena.
ODPOWIEDZI z egzaminu gimnazjalnego 2010: KLIKNIJ TUTAJ
ARKUSZE z egzaminu gimnazjalnego 2010: KLIKNIJ TUTAJ
Większość uczniów, z którymi rozmawialiśmy po egzaminie, była jednak zadowolona. – Był bardzo łatwy, wręcz banalny – mówi Damian Majchrowski z 3C lubelskiego Gimnazjum nr 7. – Zwłaszcza rozprawka okazała się łatwa, bo nie trzeba było interpretować żadnych lektur. Tylko napisać, czy wybór przyszłej szkoły jest dla gimnazjalistów trudny. Pewnie, że jest, więc było o czym pisać.
– Właśnie to, że w rozprawce nie trzeba było interpretować lektur, zaskoczyło mniej najbardziej – dodaje Konrad Wach, kolega Damiana z klasy. – A mnie zaskoczyło pierwsze od niepamiętnych czasów pytanie z wiedzy o społeczeństwie. To o wpływaniu na władze gminy – wyjaśnia Piotr Ostrowski, również z 3C. – Generalnie było bardzo łatwo.
Gimnazjaliści musieli zająć się m.in. fragmentami: Pisma Świętego (dotyczącym Króla Salomona), "Krzyżaków” Sienkiewicza, a także "Władcy Pierścieni” Tolkiena. Musieli też analizować rozkaz gen. Leopolda Okulickiego do żołnierzy Armii Krajowej.
– Poszło mi dobrze – mówi Jakub Smagacz z Gimnazjum nr 1 w Puławach. – Żadne z pytań nie sprawiło mi problemu. Chodziłem trochę na powtórzenia w szkole, w domu robiłem testy i nie ukrywam, że dużo się uczyłem. Myślę, że powinienem zdobyć maksymalną liczbę punktów.
Paradoksalnie, łatwy egzamin może utrudnić gimnazjalistom dostanie się do wymarzonych liceów. Jeśli wyniki będą dobre, o przyjęciu mogą decydować ułamki punktów.
– Na szczęście oprócz wyników z egzaminu liczą się także oceny z przedmiotów na świadectwie – zauważa Ola Stępniak z 3A w Gimnazjum nr 7 w Lublinie. – Poza tym, jutro część matematyczno-przyrodnicza – dodaje Dominika Grzesik, koleżanka Oli z klasy. – Teoretycznie właśnie w niej jestem mocniejsza niż w humanistycznej. Ale wszystko może się zdarzyć.
Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia szkoły. Co ważne, testu nie można nie zdać. Nawet, gdy gimnazjalista zdobędzie zero punktów, ukończy szkołę. Za to wynik (z części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej) będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Im więcej punktów, tym większe szanse na dostanie się do najlepszych liceów.
W ub. roku gimnazjaliści z naszego regionu z dwóch punktowanych części egzaminu zdobyli średnio 57,7 pkt na 100 możliwych: 32 pkt z części humanistycznej i 25,7 pkt z części matematyczno-przyrodniczej.
Odpowiedzi na test gimnazjalny 2010
Zadanie 1.
Stary Testament jest świętą księgą:
odp. chrześcijan i żydów.
Zadanie 2.
Z tekstu I wynika, że król Salomon był człowiekiem
odp. roztropnym
Zadanie 3.
Matka, którą król uznał za prawdziwą, zdecydowała się oddać swoje dziecko, ponieważ
odp. bała się o życie syna
Zadanie 4.
Dlaczego wydanie wyroku było dla Salomona trudne?
odp. Miał dwie sprzeczne wersje zdarzeń
Zadanie 5.
Mądrość Salomona polegała na tym, że
odp. przewidział reakcję prawdziwej matki.
Zadanie 6.
Wyrażenie "salomonowy wyrok" oznacza decyzję
odp. sprawiedliwą, choć czasem zaskakującą.
Zadanie 7.
Decyzja o uwolnieniu więźnia przez Juranda świadczy o jego:
odp. miłosierdziu
Zadanie 8.
Uczynek Juranda jest zgodny z biblijnym nakazem
odp. Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj.
Zadanie 9
Dla uczestników wydarzenia decyzja Jurana była
odp. zaskakująca
Zadanie 10
W tekście II potęgowaniu napięcia służy m.in. opis
odp. zjawiska przyrody
Zadanie 11
Nazwanie Tolimy "prawa Jurandowa przez całe życie ręka" oznacza, że był on osobą
odp. bez której Jurand nie mógł się obejść.
Zadanie 12
W XIII i XIV wieku państwo krzyżackie rozwinęło się głównie w następstwie
odp. ekspansji Krzyżaków na terytorium Prusów oraz ziemie polskie i litewskie.
Zadanie 13
Krzyżacy byli zakonem
odp. rycerskim
Zadanie 14
Czego dotyczył ostatni rozkaz gen. Okulickiego?
odp. Rozwiązania Armii Krajowej
Zadanie 15
Dramatyzm decyzji gen. Okulickiego wynikał z tego, że musiał
odp. rozwiązać armię, mimo że nie osiągnęła zwycięstwa.
Zadanie 16
Generał Okulicki wydał cytowany rozkaz, gdy Armia Czerwona
odp. przejmowała kontrolę nad ziemiami polskimi w 1945 r.
Zadanie 17
Autor III tekstu używa trybu rozkazującego, ponieważ
odp. wymaga od odbiorców określonego działania
Zadanie 18
W którym zdaniu jest opisany stan duchowy Sama przed podjęciem przez niego decyzji o zastąpieniu Frodo?
odp. Czas płynął, a on tak trwał szarpany rozterkami
Zadanie 19
Sam podjął decyzję powodowany
odp. potrzebą wypełnienia misji
Zadanie 20
Sam podjął decyzję w wyniku
odp. rozmowy z samym sobą.
Zadanie 21
W podanym tekście zastąp rozważania bohatera narrację w 3. osobie liczby pojedynczej. Użyj zdań oznajmujących.
Ale co mogę uczynić? Przecież nie wrócę do domu, zostawiając tutaj martwego imć Froda bez pochówku. A może powinienem iść dalej?
przykładowa odp. Należało przekształcić tekst w narrację w 3. osobie liczy pojedynczej, np. "zastanawiał się, co może uczyć..."
Zadanie 22
Streść w 4-5 zdaniach tekst I (pomiń wstęp wydrukowany pochyłą czcionką).
przykładowa odp. Należało dokonać selekcji przedstawionych wydarzeń i wybrać najważniejsze. W streszczeniu pomija się dialogi i opisy. Nie podaje się własnych opinii. Język powinien być dostosowany do formy wypowiedzi - dominują zdania pojedyncze.
Zadanie 23
Podaj sposób, w jaki artysta wyróżnił na obrazie postać Salomona.
przykładowa odp. postać stoi na podwyższeniu, osobno, jest oddzielona od reszty postaci. Uwagę zwraca jego postawa.
Zadanie 24
Napisz, jaką funkcję pełni światło w ilustracji Gustave'a Dorego
przykładowa odp. wyróżnia kobietę pragnącą ocalić dziecko
Zadanie 25
Wyjaśnij na czym polega kontrast w sposobie przedstawiania przez artystę dwóch matek.
przykładowa odp. Ogólnie - różni je sposób zachowania się. Bardziej szczegółowo - jedna chłodno, bez emocji, przygląda się scenie sądu, druga w geście rozpaczy przytrzymuje miecz, którym ma zostać przecięte dziecko.
reklama
Egzamin gimnazjalny 2010: Część matematyczno-przyrodnicza: Odpowiedzi, pytania, arkusze