To czy szkoły średnie są przyjazne, bezpieczne i otwarte na wszystkich uczniów wskaże powstający właśnie Ranking Szkół LGBTQ+. Głosować mogą wszyscy uczniowie. Niektórzy z nich na wyniki czekają z niepokojem, bo znają sytuacje, w których traktowani byli w niewłaściwy sposób.
Marcin (imię zmienione – red.) naukę w III Liceum Ogólnokształcącym skończył w ubiegłym roku.
– Moja szkoła na pewno była otwarta i bezpieczna. O moim homoseksualizmie wiedziało wielu uczniów i mimo że nie ze wszystkimi się lubiliśmy nikt nie zrobił i nie powiedział nic co mogłoby mnie urazić – wspomina. – Wiedziało też kilku nauczycieli, bo widzieli mnie w różnych pozaszkolnych sytuacjach. Nigdy nie spotkałem się z tego powodu z odrzuceniem czy gorszym traktowaniem. Ale wiem, że nie wszędzie tak jest. Znajomy chodzi do jednej ze szkół branżowych i wiem, że nie ma tam lekko.
Blisko dwa lata temu badanie o sytuacji osób LGBT+ w lubelskich szkołach ponadpodstawowych przeprowadziło stowarzyszenie Marsz Równości w Lublinie. Okazało się wtedy, że osoby LGBT+ najczęściej ukrywają się, bo „nie rozpoznają swojego środowiska szkolnego jako bezpiecznej przestrzeni do ujawnienia”. W większości badanych szkół uczniowie nie spotykali się z agresywnymi zachowaniami wobec osób LGBT+, ale co czwarty uczeń przyznał, że na szkolnym korytarzu słyszał słowa takie jak „pedał” „ciota”, „lesba” czy „zboczeniec” używane jako przezwiska konkretnych osób. Uczniowie przyznawali też, że znają osoby, które zostały pobite z powodu orientacji seksualnej. Nie bez winy byli też nauczyciele niektórych szkół nie reagujący na homofobię wśród uczniów. Często sami mieli się śmiać z homofobicznych żartów lub „robić przytyki” uczniom o innej orientacji.
– Nasza sytuacja zmienia się z roku na rok i widzę wokół siebie coraz więcej akceptacji dlatego liczę na to, że nasze szkoły wypadną nieźle – mówi Marcin.
Innego zdania jest Justyna, uczennica liceum.
– Moja najlepsza przyjaciółka ze szkoły jest lesbijką. Dokładnie wiem, jak wiele przykrych sytuacji ją w życiu spotyka. Wiem też, że nie jest wyjątkiem. Dlatego myślę, że ten ranking będzie dla wielu osób bardzo nieprzyjemnym zaskoczeniem – mówi.
– Ranking ma mieć wyłącznie charakter informacyjny – mówi Aleksandra Borzęcka, koordynatorka projektu w województwie lubelskim. – To bardzo ważne zadanie, bo pokaże w których szkołach uczniowie czują się bezpiecznie i gdzie nauczyciele dają im największe wsparcie. To może być dla wielu osób przesłanką o wyborze konkretnej szkoły, w której będą chcieli się uczyć.
Uczniowie mogą oceniać swoje szkoły do 23 maja na stronie maparownosci.pl/
Ranking Szkół LGBTQ+ zostanie opublikowany na początku czerwca. Dziesięć najlepszych szkół z całej Polski zostanie nagrodzonych Dyplomami Równości. Projekt jest finansowany przez ILGA Europe oraz King Baudouin Foundation.