Ponad 42 tys. nauczycieli chce prowadzić dodatkowe zajęcia dla uczniów w ramach programu „Aktywny powrót do szkoły”. Pomysł ministra edukacji Przemysława Czarnka ma poprawić kondycję dzieci i młodzieży po roku nauki zdalnej w domu.
Takie pilotażowe zajęcia pod okiem ekspertów odbyły się w bialskiej filii Akademii Wychowania Fizycznego. To specjaliści z tej uczelni przygotowali materiały szkoleniowe dla nauczycieli wychowania fizycznego i edukacji wczesnoszkolnej.
– 28 maja zainaugurowaliśmy cykl szkoleń dla nauczycieli. Przeszkoliliśmy już 500 osób – mówi profesor Jerzy Sadowski, prorektor ds. filii AWF w Białej Podlaskiej.
Przygotowanie programu „Aktywny powrót do szkoły” minister edukacji Przemysław Czarnek zapowiadał już w lutym, również podczas wizyty w Białej Podlaskiej.
– Z badań przedstawionych przez naukowców wynika, że w latach 2014–2018 przyrost masy ciała u dzieci i młodzieży w Polsce wyniósł 2 proc. To największy wskaźnik w Europie – tłumaczył wówczas szef resortu, który w poniedziałek z kolei obserwował, jak takie zajęcia mogą wyglądać w praktyce.
– Przeznaczyliśmy 42 mln zł na ten program. 1 lipca ruszamy z rejestracją na tworzenie tak zwanych Sport Klubów w szkołach. Zależy nam, aby już w sierpniu zajęcia się odbywały, skoro mamy przeszkolonych nauczycieli – zaznacza Czarnek.
Jego zdaniem, „to może być dodatkowa oferta wakacyjna”. Ale docelowo zajęcia mają być kontynuowane w nowym roku szkolnym, od 1 września. – Pieniędzy nie zabraknie. Jeśli będzie zainteresowanie, to dołożymy tyle ile trzeba, bo kondycja i zdrowie dzieci, teraz po pandemii, są najważniejsze – podkreśla minister edukacji.
Uczniowie w zajęciach uczestniczą za darmo, natomiast nauczyciele wychowania fizycznego dostaną za to wynagrodzenie.
Jednocześnie, szef resortu tłumaczy, że Sport Kluby są czymś innym niż Szkolne Kluby Sportowe. – Sport Kluby mają służyć profesjonalnemu podejściu przy wzmocnieniu kondycji po pandemii – zaznacza Czarnek.
Chętnych nauczycieli nie brakuje. – Program cieszy się dużym zainteresowaniem, chcemy go ciągle doskonalić – przyznaje prof. Jerzy Sadowski.
W takim szkoleniu uczestniczyła Magdalena Sadowa, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej ze Szkoły Podstawowej numer 5. – Sporo praktycznych pomysłów, zabaw przekazano nam na szkoleniu. Teraz możemy to wykorzystywać w praktyce – podkreśla nauczycielka. – Dzieci chętnie biorą udział w zajęciach sportowych, potrzeba im ruchu po tym czasie izolacji. Koncentrujemy się też na integracji – tłumaczy Sadowa.
Podczas szkoleń specjaliści z Akademii Wychowania Fizycznego z całej Polski przekazują nie tylko wiedzę teoretyczną. – Ważny jest też komponent psychologiczny, czyli jak należy podejść do dzieci po pandemii i zachęcić je do odbudowy kondycji – dodaje Czarnek.
Nauczyciele, którzy ukończą szkolenie – wraz ze swoją placówką – będą mogli starać się o środki na organizowanie dodatkowych zajęć dla uczniów w ramach Sport Klubów. Na koniec programu, eksperci z AWF mają wyciągnąć wnioski badawcze na podstawie których ministerstwo zdecyduje jak rozwijać takie zajęcia w kolejnych latach.