Zdalne lekcje już od 25 marca. Teresa Misiuk, Kurator Oświaty w Lublinie tłumaczy, jak od środy będzie wyglądała nauka, która ze szkół przenosi się do domów.
• 25 marca rozpoczyna się kształcenie na odległość. Jak będzie ono wyglądało?
– Zasady organizacji kształcenia na odległość określa rozporządzenie, które będzie obowiązywać od 25 marca do 10 kwietnia 2020 roku. Dyrektorzy, na których spoczywa obowiązek zorganizowania nauki w tej formie, będą wykorzystywać różne udostępnione im możliwości realizacji zajęć z uczniami w tych nadzwyczajnych warunkach. Materiały do wykorzystania są zamieszczone m. in. na stronach resortu edukacji https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje, kuratoriów oświaty i placówek doskonalenia nauczycieli (na stronie naszego kuratorium – w zakładce „Nauka zdalna – informacje”). Na pewno jedną z pierwszych czynności będzie ustalenie z nauczycielami tygodniowego zakres materiału dla poszczególnych klas z także określenie formy kontaktu czy konsultacji nauczyciela z rodzicami i uczniami.
• Do niedawna mówiliśmy, że dzieci są uzależnione od nowych technologii. By temu przeciwdziałać w wielu rodzinach nie kupowano komputerów. W innych - jeden przypada na kilka osób. Co w takich wypadkach? Czy telefon wystarczy?
– Wybór określonych urządzeń umożliwiających taką naukę to kolejna w tym czasie kwestia do rozważenia przez dyrektorów i rady pedagogiczne, gdyż decyzja o wyborze metody pracy będzie musiała uwzględniać możliwości korzystania przez uczniów z danych urządzeń. Pamiętajmy, że nie musi to być komputer, ale np. telewizor, telefon. Należy także wziąć pod uwagę dostępność takich urządzeń w domu oraz uwzględnić wiek i etap rozwoju uczniów.
W sytuacji, kiedy uczeń nie ma dostępu do internetu, nauka może być również realizowana z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez nauczyciela a także z wykorzystaniem materiałów emitowanych w pasmach edukacyjnych programów Telewizji Publicznej i Polskiego Radia. Warto podkreślić, że w przypadku przedszkoli i uczniów klas I-III szkoły podstawowej nauczyciel ma obowiązek poinformowania rodziców o dostępnych materiałach, a także możliwych sposobach i formach ich realizacji przez dziecko w domu.
• W niektórych szkołach dzieci zostawiają książki i w tej chwili nie mają ich w domu. Co w przypadku braku podręczników?
– Podręcznik jest tylko narzędziem pomocniczym w realizacji treści kształcenia, zarówno w edukacji zdalnej, jak i realizowanej w tradycyjnej formie.
• Wszystko wskazuje na to, że nauczycieli czeka teraz znacznie więcej pracy niż dotychczas.
– Nauczycieli czeka z pewnością zmierzenie się z inną niż dotychczas stosowaną formą pracy, choć należy zaznaczyć, że wiele szkół i nauczycieli wypracowało i stosowało już w pracy z uczniami takie formy zajęć. Niektóre szkoły posiadają własne e-platformy. W ślad za Ministerstwem Edukacji Narodowej polecamy korzystanie ze Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej – na stronie internetowej naszego urzędu są bardziej szczegółowe informacje dotyczące tego narzędzia. Nauczyciele mają możliwość weryfikacji realizowanego dotychczas programu nauczania pod kątem treści z podstawy programowej i dostosowania go do wybranej metody kształcenia na odległość w danej klasie. We współpracy z Lubelskim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli, zatrudnionymi tam konsultantami i doradcami metodycznymi, uruchamiamy zdalną pomoc i wsparcie dla nauczycieli.
• Czy nauczyciele będą konsultować się między sobą żeby nie obciążać uczniów zbyt dużą liczbą zadań?
– Współpraca nauczycieli zawsze jest potrzebna a teraz wręcz nieodzowna. Dyrektor musi przecież ustalić ze wszystkimi nauczycielami tygodniowy zakres materiału dla poszczególnych klas, uwzględniając m.in.: równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu, zróżnicowanie tych zajęć czy możliwości psychofizyczne ucznia. Dyrektor określi też formy kontaktu czy konsultacji nauczyciela z rodzicami i uczniami – przy takiej organizacji zajęć współpraca jest niezbędna.
• Czy podczas nauczania zdalnego nauczyciele będą mogli wystawiać oceny? Czy będzie jakaś możliwość przeprowadzania sprawdzianów czy dyktand?
– Tak, rozporządzenie dopuszcza możliwość oceniania postępów ucznia. Dyrektor szkoły ma obowiązek ustalić - w uzgodnieniu z nauczycielami - w jaki sposób będzie monitorowana i sprawdzana wiedza ucznia oraz jego postępy w nauce. Proszę nauczycieli, aby w tym wyjątkowym czasie te działania miały charakter motywujący, zachęcający i wspierający. Stosujmy pozytywne wzmocnienia.
• Czy w zdalnym nauczaniu potrzebna będzie większa pomoc rodziców?
– Nowa sytuacja wymaga od nas wszystkich pełnej mobilizacji i współpracy, pomoc rodzica w nauce nie może być jednak rozumiana jako nakładany na niego obowiązek w realizowaniu treści kształcenia, bo to zadanie szkoły; rodzice są i będą wsparciem dla dzieci, również w zdalnej nauce. Minister Edukacji Narodowej, ja również w swoim liście do dyrektorów, prosiliśmy o zwrócenie szczególnej uwagi na równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu, a także uwzględnienie możliwości psychofizycznych i sytuacji domowej dzieci. Obecnie rodzice także mają możliwość kontaktu z nauczycielami.
• Słyszeliśmy, że jeśli dzieci wrócą po świętach do szkół egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny odbędą się w czasie zgodnym z harmonogramem roku szkolnego. Czy jest już przygotowany scenariusz na wypadek, gdyby wznowienie nauki nie mogło odbyć się w połowie kwietnia? Co z egzaminami i rekrutacją?
– W sytuacji, gdy nie będzie możliwe przeprowadzenie egzaminów zewnętrznych w zaplanowanych terminach, Minister Edukacji Narodowej wprowadzi zmiany w rozporządzeniu dotyczącym organizacji roku szkolnego a dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej – zmiany w ustalonym harmonogramie egzaminów zewnętrznych. Wówczas także nastąpi zmiana w zarządzeniu dotyczącym harmonogramu rekrutacji.
• Czy gdyby zawieszenie zajęć stacjonarnych musiało być kontynuowane do końca czerwca czy zostanie przedłużony rok szkolny? Czy uczniowie będą mogli być sklasyfikowani w oparciu o stopnie otrzymywane podczas kształcenia na odległość?
– Nowe przepisy dające możliwość prowadzenia kształcenia na odległość a także oceniania i klasyfikowania uczniów w tych warunkach będą obowiązywały od 25 marca 2020 r. do 10 kwietnia 2020 r. W razie potrzeby wynikającej z rozwoju sytuacji epidemicznej w kraju rząd, w tym także Minister Edukacji Narodowej, będzie podejmował dalsze decyzje, o których będziemy na bieżąco informować.