

Rzadziej odbierane śmieci od mieszkańców sposobem na mniejszą podwyżkę? 29 października radni określą m.in. szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych

– Pierwszy przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych na terenie miasta, ogłoszony w lipcu, został unieważniony – wyjaśnia Daniel Niedziałek z Biura Burmistrza. – Cena oferty przewyższała kwotę, jaką miasto zamierzało przeznaczyć na ten cel, czyli 9 400 000 zł (w okresie 18 miesięcy). Do miasta wpłynęła jedna oferta w wysokości 16 898 831 zł. Dlatego przygotowujemy nowy przetarg.
M.in. z tego powodu potrzebne są zmiany „Regulaminu czystości i porządku w mieście” i uchwała określająca szczegółowo sposób oraz zakres usług w zakresie gospodarki odpadami. – Musimy także uwzględnić zmiany przepisów ustawowych dotyczących gospodarki odpadami – zaznacza Niedziałek. – Dzięki temu będziemy mogli oszacować na nowo koszty i ogłosić kolejny przetarg. Chcemy te koszty ograniczyć, aby stawki opłat wzrosły jak najmniej.
Zgodnie z propozycjami Ratusza śmieci byłyby zabierane rzadziej. Np. odpady zmieszane od mieszkańców domów jednorodzinnych miałby być odbierane już nie co najmniej 2 razy w miesiącu, tylko co najmniej 1 raz na dwa tygodnie. W przypadku mieszkańców bloków śmieci zmieszane miałby być – zgodnie z propozycją – odbierane co najmniej 2 razy w tygodniu oraz dzień przed Świętami Bożego Narodzenia i Świętami Wielkanocnymi. Teraz jest to „co najmniej 3 razy w tygodniu, w tym w każdą sobotę nie będącą dniem świątecznym oraz dzień przed Świętami Bożego Narodzenia i Świętami Wielkanocnym”.
– W ubiegłym roku miasto dopłaciło z budżetu do systemu gospodarki odpadami ok. 2 mln zł. Obecne stawki, nie zmieniane od 2015 r., nie odzwierciedlają aktualnych, realnych kosztów gospodarki odpadami w mieście – podkreśla Niedziałek.
W Kraśniku opłata za śmieci zbierane i odbierane w sposób selektywny wynosi 9 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej nieruchomość wielorodzinną i 10 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej nieruchomość jednorodzinną. W przypadku śmieci niesegregowanych: 15 zł za miesiąc od osoby (bez względu czy mieszka w bloku czy domu jednorodzinnym).
