Rozmowa z Tomaszem Fiokiem, właścicielem lubelskiej firmy PPH Remat.
– Warto brać pod uwagę kilka czynników: własną sprawność fizyczną, typ i wysokość auta, na którym będzie zamocowany, wreszcie należy wziąć pod uwagę liczbę przewożonych rowerów. Ważny jest, oczywiście, koszt zainstalowania bagażnika.
• Jest kilka rodzajów bagażników…
– Tak, na dachu samochodu, na pokrywie bagażnika i na haku. Bagażników na tylną pokrywę nie można montować na wszystkich typach samochodów – np. sedan albo takich, które mają tylną szybę naklejaną i nie ma nad nią metalowej listwy. Lub, jeżeli na dolnej krawędzi jest ozdobna listwa.
W niektórych autach przeszkodą może być wycieraczka, która włącza się automatycznie pod wpływem wilgoci na zewnątrz. W samochodach popularnie zwanych terenowymi z tyłu bywa zamocowane koło zapasowe. Trzeba też pamiętać o tym, że, montując taki bagażnik, w czasie drogi nie będzie można, bez demontażu, dostać się do jego wnętrza.
• Jednak najczęściej montowane są bagażniki na dachu?
– Tak, mają wiele zalet. Ich uchwyty nie mają kontaktu z nadwoziem, a więc go nie zarysują, a tak może się stać w przypadku bagażnika na pokrywie. Przy dużym obciążeniu auta bagażem, pasażerami z tyłu, bagażnik na tylnej pokrywie jest dodatkowym obciążeniem osi, może też zasłaniać światła i tablice rejestracyjną. Lepszy będzie na dachu. Jest dość łatwy w montażu.
• Ale są i minusy?
– Tak. Nie powinno się jeździć z nim cały sezon. Jeśli nie jest potrzebny, należałoby go zdejmować. Jazda z rowerami na dachu w dłuższą trasę powoduje większe zużycie paliwa. No i słyszy się hałas.
• Kobietom trudno jest montować bagażnik na dachu i później załadować rower
– Rowery są coraz lżejsze i większość kobiet nie ma problemu. Ale alternatywą jest bagażnik na pokrywę lub hak.
• Jakie błędy najczęściej są popełniane przy zakładaniu bagażnika?
– Niestaranne zaciśnięcie szczęki na ramie roweru, niedokładne spięcie pasków kół, zużyte uchwyty, które pod wpływem drgań na nierównej drodze albo przy gwałtownym manewrze mogą poluzować. Trzeba zawsze pamiętać o tym, żeby jechać płynnie, wykonywać manewry spokojnie, nie hamować gwałtownie.
• Czy bagażniki są bezpieczne?
– Kupione w sklepie, który się tym profesjonalnie zajmuje, na pewno tak. Sprzedawca udzieli instrukcji, pokaże, jak montować, doradzi. Trzeba zawsze postępować zgodnie z instrukcją oraz pamiętać o przepisach. Bagażnik na tylnej pokrywie nie może zasłaniać numeru rejestracyjnego i świateł. Jeśli przewozi się kilka rowerów, warto kupić specjalną listwę na światła i tablice. Nie ma bagażników uniwersalnych. Każdy dobiera się w zależności od potrzeb klienta, od tego, jakie ma auto.
CENNIK
Uchwyt na haki – od 100 do 500 zł
Platformy – od 500 do 2,5 tys. zł
Bagażnik na dach:
belki bazowe dopasowane do profilu – 180-600 zł
uchwyty rowerowe – 50-350 zł
Bagażnik na tylną pokrywę:
300-500 zł
KRISKO, Lublin, ul. Wojciechowska 5a
Bagażnik na dach od 49 do 399 zł
Bagażnik na hak – od 119 zł
Bagażnik na tylną pokrywę od 179 zł
Ceny bagażników zależą też od ilości rowerów, jakie będą przewożone