Polecenia z języka polskiego nie sprawiły szóstoklasistom większego problemu. Gorzej na sprawdzianie, który pisali w kwietniu poszły im zadania z matematyki. Kuleje mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych. Uczniowie ze szkół w Lubelskiem test z matematyki napisali gorzej niż ich koledzy z Podkarpacia i Małopolski
Wyniki procentowe sprawdzianu szóstoklasistów (PDF)
– Wyniki z języka angielskiego są bardzo dobre w porównaniu z dwoma pozostałymi przedmiotami (językiem polskim i matematyką-red.) – odczytuje wyniki sprawdzianu szóstoklasisty Małgorzata Janik, dyrektor Zespół Szkół w Zakrzówku koło Kraśnika. – 19 uczniów, czyli prawie połowa napisała ten egzamin na poziomie powyżej 85 procent. Może matematyka wyszła nieco gorzej, ale na szczegóły jeszcze za wcześnie. Musimy usiąść z nauczycielami i te wyniki wnikliwie przeanalizować.
Dzisiaj poznaliśmy wstępne wyniki sprawdzianu szóstoklasistów. Uczniowie kończący szkołę podstawową pisali ten obowiązkowy sprawdzian 1 kwietnia. – Tego egzaminu nie można nie zdać. Jest to informacja o osiągnięciach uczniów. W przypadku gimnazjów obowiązuje rejonizacja, ale jeśli uczeń chce iść do innej niż w rejonie szkoły to dyrektor na pewno będzie na te wyniki patrzeć – wskazuje Renata Janicka z lubelskiego biura Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie.
Sprawdzian składał się z dwóch części. Pierwsza zawierała zadania z języka polskiego i matematyki. – W niektórych zadaniach szóstoklasiści wybierali jedną poprawną odpowiedź, a w innych – samodzielnie ją formułowali, np. pisali opowiadanie albo zapisywali rozwiązanie zadań z matematyki – pisze w informacji o wynikach tegorocznego sprawdzianu Lech Lech Gawryłow, dyrektor OKE w Krakowie.
Z kolei część druga sprawdzianu zawierała zadania z języka nowożytnego. W naszym regionie najwięcej szóstoklasistów pisało egzamin z języka angielskiego, na kolejnych miejscach są języki – niemiecki i rosyjski.
– Wyników sprawdzianu szóstoklasisty nie da się porównać z wynikami z poprzednich lat, ponieważ w tym roku uczniowie pisali go według nowej formuły – tłumaczy Janicka. – Osobno był oceniany egzamin z języka polskiego i matematyki, poprzednio był łączny wynik. Poza tym w tym roku uczniowie po raz pierwszy pisali egzamin z języka nowożytnego.
Wyniki sprawdzianu pokazały nie tylko mocne strony – np. uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniami z języka polskiego wymagającymi wyszukania w tekście informacji wyrażonych wprost i pośrednio. W przypadku języków obcych nie mieli też problemów z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu.
Niestety matematyka wypadła najsłabiej, nie tylko Lubelskiem, ale też w całej Polsce. – Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie, które wymagało umiejętności mnożenia oraz dzielenia ułamków dziesiętnych – zaznacza dyrektor Gawryłow.
– Patrząc na wyniki egzaminu z matematyki sposób trzech województw – podkarpackiego, małopolskiego i lubelskiego jesteśmy na ostatnim miejscu – dodaje Janicka.
Nie wszyscy jednak mają powodu do zmartwienia. – Jestem bardzo zadowolony z uczniów i gratuluję nauczycielom – cieszy się Andrzej Morawski, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Zamościu. – Średni wynik naszych szóstoklasistów z języka polskiego to 86,1 proc., matematyki – 77,3 proc. zaś języka angielskiego 92,3 proc. Tak jak to ocenia CKE czyli część pierwszą i drugą to nasza szkoła jest w 9 staninie, czyli wynik jest najwyższy.
Szczegółowe wyniki sprawdzianu zostaną opublikowane na stronie internetowej OKE w Krakowie 24 sierpnia. Zaś zaświadczenia z wynikami sprawdzianu wraz ze świadectwem ukończenia szkoły uczniowie otrzymają 26 czerwca.
Średnie wyniki sprawdzianu szóstoklasisty i liczba zdających egzamin uczniów
Wyniki ogólnopolskie:
Język polski – 73 proc., 337 002
Matematyka – 61 proc., 337 002
Język angielski – 78 proc., 319 301
Język francuski – 74 proc., 204
Język niemiecki – 70 proc., 17 139
Język rosyjski – 72 proc., 221
Wyniki w Lubelskiem
Język polski – 73 proc., 19 106
Matematyka – 60 proc., 19 106
Język angielski – 76 proc., 18 902
Język francuski – nikt nie pisał
Język niemiecki – 73 proc. 143
Język rosyjski – 82 proc., 58