O ok. 20 mln mniejsza będzie unijna dotacja na budowę Portu Lotniczego Lublin. Urząd Marszałkowski wciąż negocjuje z Komisją Europejską ostateczną wysokość dofinansowania.
Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę
Pod koniec czerwca ubiegłego roku Komisja Europejska wydała decyzję o zmniejszeniu dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007–2013 na budowę lubelskiego lotniska. Jej maksymalny poziom został ustalony na 38,9 mln euro, czyli ok. 165 mln zł. Cała inwestycja kosztowała blisko 420 mln zł.
– Po przeanalizowaniu decyzji Komisji i przepisów prawa krajowego prawdopodobnie będziemy zmuszeni do wycofania z projektu budowy lotniska w Świdniku ok. 5 mln euro dofinansowania, czyli 20 mln zł – informuje Beata Górka, rzecznik prasowy marszałka województwa lubelskiego.
Wydając decyzję komisja bazowała na wynikach przewozowych z 2014 roku, gdy zamiast planowanych 270 tys. pasażerów odprawiono ich niecałe 190 tys. Na tej podstawie stwierdziła, że lubelskiemu portowi do 2035 r. nie uda się osiągnąć zakładanej wcześniej liczby 1,4 mln podróżnych w ciągu roku.
W Urzędzie Marszałkowskim wierzą jednak, że związane z lotniskiem wydarzenia z ostatnich miesięcy pozwolą na zmianę decyzji i wciąż wymieniają korespondencję z Brukselą. Pod koniec ubiegłego roku poprosili Komisję Europejską o zwiększenie dofinansowania, argumentując to tym, że z usług Portu Lotniczego Lublin korzysta coraz więcej osób. W 2015 roku odprawiło ono 265 tys. pasażerów, o 35 tys. więcej niż planowano, notując wzrost o 43 proc. w porównaniu do 2014 roku.
– Liczymy, że te argumenty przekonają Komisję Europejską do złagodzenia swojego stanowiska wyrażonego w decyzji z czerwca 2015 roku. W efekcie do rozstrzygnięcia pozostaje wysokość kwoty unijnego dofinansowania, jaką ewentualnie trzeba będzie wycofać z projektu i tym samym źródło, z którego zostanie pokryta równowartość wycofanych środków – mówi Górka.
W tym roku władze portu planują obsłużenie pomiędzy 410 a 440 tys. pasażerów. Ok. 60 proc. tej liczby mają obsłużyć linie lotnicze Wizz Air, które od września ubiegłego roku mają w Świdniku swoją bazę operacyjną i są największym przewoźnikiem latającym z lubelskiego lotniska.
Obecnie oferują loty do Londynu Luton, Glasgow, Doncaster Sheffield, Sztokholmu Skavsta, Oslo Torp i Brukseli Charleroi. W tym ostatnim kierunku przestaną jednak kursować od najbliższego poniedziałku, a w zamian od 25 marca uruchomią połączenia do Eindhoven. Ponadto rejsy ze Świdnika obsługują także Lufthansa (Frankfurt) oraz Ryanair (Dublin i Londyn Stansted).