Już w 90 proc. wykonana jest konstrukcja dachu nowego Dworca Metropolitalnego, który powstaje przy ul. Młyńskiej. Gotowe są już konstrukcje pod panele fotowoltaiczne, którymi pokryte będą wiaty peronowe. Co jeszcze dzieje się za płotem?
Dach, po którym będzie można spacerować, ma być jedną z atrakcji nowego dworca. Zgodnie z projektem powinien być obsadzony roślinnością. Na sadzenie zieleni jeszcze przyjdzie czas, na razie trzeba dokończyć konstrukcję dachu wspartego na 22 słupach.
– Posadowiono już wszystkie słupy – informuje Justyna Góźdź z lubelskiego Ratusza. Niemal na każdym z nich zamontowano stalową koronę, do której mocowana jest reszta konstrukcji dachu. Budowniczym zostały już tylko dwie korony do osadzenia.
Ratusz melduje również ukończenie betonowej konstrukcji budynku dworca wraz z szybami wind, które mają wywozić nas na spacerowy dach. Rozebrano już ścianki szczelne zabezpieczające wykop, w którym powstawał budynek, a gmach dworca obsypano już ziemią. Zaczęła się również, jak informuje Urząd Miasta, izolowanie przeciwwilgociowe stropu nad podziemnym parkingiem.
Co dzieje się we wnętrzu przyszłego dworca?
– Ukończono wykonanie posadzki w garażu podziemnym. Trwają prace instalacyjne – stwierdza Góźdź. Na powierzchni w 60 proc. wykonano podbudowę i krawężniki przy stanowiskach, z których mają odjeżdżać autobusy. Prace toczą się też przy trzech długich wiatach będących zadaszeniem peronów. – Na wiatach zamontowano łaty, na których będą mocowane panele fotowoltaiczne.
Pierwotnie zakładano, że dworzec będzie gotowy 29 lipca bieżącego roku, ale termin przesunięto na 28 lutego 2023 roku. Ratusz zapewnia, że ta data wciąż obowiązuje. Do tego czasu przebudowana musi być również ul. Pocztowa (tu wykonano już m.in. ponad połowę granitowego chodnika po stronie poczty) oraz ul. 1 Maja (tu prace są już mocno zaawansowane).
Niecałe dwa miesiące na dokończenie robót pozostały jeszcze robotnikom pracującym przy ul. Krochmalnej, gdzie powstał plac postojowy dla autobusów, które będą oczekiwać na odjazd z nowego dworca. Przy placu powstał też budynek dla kierowców, żeby nie musieli spędzać czasu za kierownicą i mogli skorzystać z toalety. Do budynku brakuje jeszcze rozdzielnic elektrycznych, które mają tu dotrzeć do końca sierpnia.
Zakończyła się budowa dwóch dodatkowych dróg w rejonie Targów Lublin. Mowa o jednokierunkowym wiadukcie, który umożliwia zjazd z ul. Lubelskiego Lipca ’80 do ronda przed targami oraz o jezdni prowadzącej od tego ronda do al. Piłsudskiego.