Duży budynek usługowo-biurowy chce stawiać na Czubach lubelska spółka Global Rent, która stara się w Urzędzie Miasta o decyzję środowiskową. Swój obiekt planuje naprzeciw garaży przy ul. Na Stoku, za doliną dzielącą os. Górki od torów. Gmach „wgryzałby się” w wąwóz, którym biegłaby droga dojazdowa.
Jeszcze do 18 października każdy zainteresowany przyszłością tego miejsca może zgłosić Urzędowi Miasta uwagi do planów budowy. O tym jak i gdzie można przekazywać swoje sugestie, piszemy na końcu tekstu. Aby firma mogła zbudować biurowiec, musi najpierw uzyskać w Ratuszu decyzję środowiskową oraz pozwolenie na budowę. O obydwa te dokumenty już zawnioskowała. Jakie ma zamiary?
Tutaj chcą budować
Budynek miałby wyrosnąć na dość wąskim (50 m szerokości) i długim (ok. 150 m), prostokątnym pasie gruntu na zboczu wąwozu. Jeden z krótszych boków tego prostokąta dotyka do linii kolejowej, zaś drugi sięga do dna doliny. Przeznaczenie tej nieruchomości określa plan zagospodarowania uchwalony 18 lat temu przez Radę Miasta.
Zgodnie z planem jest to „teren aktywności gospodarczej”. Uchwała mówi, że nieruchomość może być wykorzystana pod „różnego rodzaju działalność produkcyjno-wytwórczą i składowo-magazynową, taką jak: produkcja przemysłowa, średnia wytwórczość, zaplecze techniczne budownictwa, bazy sprzętu i transportu, składy, magazyny, hurtownie oraz inne formy działalności gospodarczej wraz z zapleczem administracyjnym i socjalnym”. Plan pozwala tu nawet na galerię handlową.
To chcą tu postawić
Spółka planuje „budynek usługowo-biurowy”, w którym większość powierzchni miałyby zająć „biura z zapleczem magazynowym”. Byłoby tu także przedszkole, żłobek, gastronomia, punkt pocztowy i siłownia. Mówi o tym raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko, który spółka musiała złożyć Urzędowi Miasta.
Z raportu dowiadujemy się, że biurowiec ma być podzielony na trzy sekcje, każda miałaby pięć pięter. Wyglądałoby to jak trzy, stykające się ze sobą budynki o jednakowej wysokości ustawiane coraz niżej na zboczu wąwozu.
Pod segmentem stojącym najwyżej, przy samych torach, miałyby być trzy kondygnacje podziemne, pod środkowym dwie, a pod ostatnim jedna. W wielopoziomowym garażu podziemnym przewidziano 223 miejsca postojowe, a kolejnych 35 obok budynku. Cały obiekt ogrzewać ma kotłownia z sześcioma kotłami gazowymi o mocy 100 kW każdy.
Inwestor twierdzi w swym raporcie, że „nie dojdzie do zamknięcia drożności” doliny przewietrzającej miasto, a budowa „nie będzie miała wpływu na przepływ mas powietrza”. Przekonuje też, że obiekt wpisze się w krajobraz i nie będzie górować nad otoczeniem, bo góruje nad nim „komin widoczny w dalszej perspektywie”.
Dodatkowe warianty
Powyższy opis dotyczy „wariantu preferowanego”, na którym spółce najbardziej zależy. Oprócz niego inwestor musiał zgodnie z prawem zgłosić do Urzędu Miasta również wariant „alternatywny” oraz „najkorzystniejszy dla środowiska”. Czym się różnią?
Wariant „najkorzystniejszy dla środowiska” różni się wyłącznie tym, że zakłada ogrzewanie z miejskiej sieci, ale zastrzega, że byłoby to możliwe dopiero po wykonaniu odpowiedniego przyłącza. Z kolei wariant „alternatywny” przewiduje nie pięć, ale siedem pięter w każdym segmencie biurowca oraz trzy kondygnacje podziemne.
Żaden z trzech wariantów nie przewiduje wycinki drzew na terenie inwestycji, bo na tej konkretnej działce po prostu nie ma drzew. Są obok.
Taki planują dojazd
Inwestor zamierza wybudować nową drogę, aby zapewnić dojazd do planowanego biurowca. Byłaby ona poprowadzona na przedłużeniu ul. Filaretów (od pętli autobusowej „os. Widok”) po dnie wąwozu. 511-metrowa jezdnia ma mieć dwa pasy ruchu i dwumetrowej szerokości chodnik. Dodajmy, że droga ma przeciąć teren, który zgodnie z planem zagospodarowania przeznaczony jest pod budowę znacznie większej ulicy o kategorii „dróg głównych przyspieszonych”.
Jak duży ruch może wygenerować nowy biurowiec? Z raportu wynika, że „przewidywany maksymalny ruch po terenie inwestycji” to 1032 samochody osobowe na dobę, 5 pojazdów dostawczych i 1 ciężarowy.
Wszelkie sugestie, uwagi i zastrzeżenia można składać na papierze, elektronicznie a nawet ustnie do 8 października w Wydziale Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Lublin (ul. Zana 38, tel. 81 466 26 36, srodowisko@lublin.eu). Wydział pracuje od poniedziałku do piątku od godz. 7.30 do 15.30. Zebrane uwagi mają być rozpatrzone przez prezydenta przed wydaniem decyzji środowiskowej.