![AdBlock](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/user/adblock-logos.png)
![](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/news/2018/2018-11/ee78d1f0bd5230e714fc6937fdc794d0_std_crd_830.jpg)
W oddziałach NFZ w całej Polsce działa już Telefoniczna Informacja Pacjenta (TIP) – wspólny numer telefonu dla Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
![AdBlock](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/user/adblock-logos.png)
Wspólny numer to 800 190 590, czyli dotychczasowy numer bezpłatnej ogólnopolskiej infolinii Rzecznika Praw Pacjenta. Zastąpi kilkanaście numerów funkcjonujących do tej pory w oddziałach wojewódzkich NFZ. Będzie obsługiwany przez kilkudziesięciu pracowników oddziałów wojewódzkich Funduszu oraz RPP.
– Dzwoniąc pod numer 800 190 590 będzie można dowiedzieć się m.in., jak uzyskać kartę EKUZ, jakie prawa przysługują osobie ubezpieczonej, gdzie znajduje się najbliższy szpital, w jaki sposób można zgłosić naruszenie praw pacjenta, jakich formalności należy dopełnić, by skorzystać z leczenia uzdrowiskowego – informuje Paweł Piróg, p.o. zastępcy dyrektora ds. służb mundurowych lubelskiego oddziału NFZ.
Jeden wspólny numer dla całego kraju to pierwszy etap wprowadzanych zmian. Nowa idea call center w NFZ ma wykraczać poza samo informowanie. Docelowo Telefoniczna Informacja Pacjenta będzie nie tylko pomagała pacjentowi poruszać się po systemie ochrony zdrowia, ale z czasem, na wzór brytyjski, pozwoli na uzyskanie prostych porad medycznych.
W ubiegłym roku infolinie NFZ obsługiwały ok. 40 tysięcy połączeń miesięcznie. Z kolei liczba udzielonych porad dzięki infolinii Rzecznika Praw Pacjenta od momentu powstania urzędu (2008 rok) przekroczyła 338 tysięcy.