Do prestiżowej nagrody nominowany został projekt nowego dworca autobusowego stworzony na zamówienie władz Lublina przez warszawską pracownię Tremend. Jej praca jest w finale wyścigu po nagrodę World Building of the Year, a prezentacja przed jurorami planowana jest na grudzień
Doceniony projekt przewiduje dużo szkła i zieleni. Budynek ma się składać z dwóch przeszklonych brył tworzących „pudełko w pudełku”, przez co łatwiejsze i mniej energochłonne ma być jego ogrzewanie oparte na pompie ciepła. Jedna z elewacji będzie obłożona płytami z betonu architektonicznego, przeciwległą mają zawładnąć rośliny. Dach, wsparty na kilkunastu filarach, ma służyć jako spacerowy taras obsadzony zielenią.
– Projekt zakłada nasadzenie gatunków, które szczególnie sprzyjają produkcji tlenu. Woda do podlewania roślin ma być pozyskiwana dzięki systemowi oczyszczania ścieków deszczowych – chwali się pracownia Tremend, która przewiduje również nawierzchnie ze specjalnej kostki antysmogowej. – Zawiera ona dwutlenek tytanu, który pod wpływem ciepła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje bezpieczne dla zdrowia.
Tak ma wyglądać główny dworzec autobusowy, którego budowa planowana jest przez władze miasta naprzeciw dworca kolejowego, między ul. Młyńską a Gazową. – Estetycznie jest przepiękny. To, czy jest technicznie dobry, okaże się pod koniec budowy – mówi Marzena Szczepańska, zastępca dyrektora Wydziału Inwestycji i Remontów, która nadzoruje prace nad nowym dworcem. – Teraz jesteśmy na etapie weryfikowania dokumentacji projektowej – informuje Szczepańska. – Przetarg na prace budowlane planujemy na przełom bieżącego i przyszłego roku.
Oprócz budynku z kasami i poczekalnią ma powstać ponad 40 peronów dla odjeżdżających autobusów zamiejskich i stanowiska dla komunikacji miejskiej, a w podziemiach parking dla ponad 220 samochodów oraz postój taksówek. Przy ul. Krochmalnej urządzony ma być plac ze stanowiskami postojowymi mogący pomieścić ponad 120 autobusów i busów, które będą dłużej czekać na odjazd. Jednocześnie ma się zmienić również układ dróg w rejonie dworca, gdzie poszerzona ma być ul. Młyńska, a zaślepiona ul. Gazowa.
Budowa dworca ma trwać dwa lata.