Trzy firmy stanęły do walki o kontrakt na dostawę 80 niskopodłogowych autobusów dla Lublina, w tym 27 przegubowców. To dostawcy pojazdów mercedes, solaris i autosan.
Dostawca autobusów mercedes zaproponował cenę 51,8 mln złotych za autobusy jednoczłonowe i 39,6 mln zł za przegubowce.
Firma oferująca autobusy solaris chce za krótsze pojazdy 51,6 mln złotych, a za przegubowce 38 mln zł.
Natomiast dostawca autosanów oferuje jedynie pojazdy jednoczłonowe wyceniając je na 46,9 mln zł.
Tymczasem kwota, którą ZTM zarezerwował na ten zakup to 47 mln zł na krótkie autobusy i 34 mln zł na przegubowe.
Cena nie będzie jedynym kryterium oceny ofert. ZTM ma brać pod uwagę także warunki techniczne pojazdów (głównie parametry silnika) oraz ich komfort (liczbę miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi).
Wszystkie nowe autobusy będą klimatyzowane i wyposażone w monitoring. W każdym z nich zamontowany ma być również automat do sprzedaży biletów i to taki, który pozwalać będzie na zakup większej liczby biletów, które będzie można później skasować podczas przejazdu innym autobusem. Każdy będzie też wyposażony w nowoczesny system informacji pasażerskiej.
Specjalny wyświetlacz będzie przypominać tablice z trasą przejazdu, w które wyposażone są pojazdy kursujące na zlecenie ZTM. Pojawiać się na nim będzie numer linii, dokładna trasa wraz z informacją ile czasu potrzebuje autobus, żeby przemieścić się pomiędzy kolejnymi przystankami.
Pasażerowie dowiedzą się też, w jakie linie będą mogli się przesiąść na najbliższym przystanku.
Nowe urządzenia pozwolą też szybko reagować na krótkotrwałe zmiany tras, choćby takie jak te powodowane zamknięciem pl. Litewskiego na czas różnych uroczystości. W godzinach obowiązywania objazdu na ekranie zobaczymy przystanki, przez które autobus faktycznie będzie przejeżdżać oraz duży napis "Trasa zmieniona”.
Co ciekawe, w nowych autobusach urządzenia sterujące pracą systemu głosowego zapowiadania przystanków mają być tak zabezpieczone, by kierowca nie miał możliwości przyciszenia lub wyłączenia komunikatów.
ZTM wymaga dwuletniej gwarancji na cały pojazd bez limitu kilometrów, 10-letniej na konstrukcję nośną i poszycie nadwozia, pięcioletniej na powłoki lakiernicze oraz czteroletniej na instalację elektryczną. W przypadku układu napędowego ZTM oczekuje gwarancji do przebiegu 300 tys. km i to bez limitu czasowego.
Pierwsza partia 7 przegubowców ma dotrzeć do Lublina nie później, niż 10 lipca przyszłego roku, kolejne długie autobusy powinny być dostarczane do 10 września. W 2012 r. dostawca ma dowieźć do Lublina ostatnią partię 7 przegubowców, nie później, niż do 15 sierpnia.
Inaczej wygląda narzucony przez ZTM harmonogram dostawy krótszych autobusów. W przyszłym roku mamy dostać ich 20 szt., z czego pierwsze 7 sztuk nie później niż 15 lipca, a ostatnie 6 nie później niż 15 września. W 2012 roku do Lublina mają dojechać kolejne 23 autobusy – ich dostawa ma nastąpić do połowy sierpnia. Ostatnie 10 wozów dostaniemy w 2013 roku, najpóźniej w wakacje.