Tylko w minioną niedzielę doszło do czterech wypadków z udziałem motocyklistów. Jeden z nich nie żyje. Dwaj lubelscy instruktorzy nauki jazdy mówią: Dość tego. Rozpoczynają akcję "Motocyklisto – daj się zauważyć w lusterku”.
Ale nie tylko. – Planujemy bezpłatne szkolenia i wydanie specjalnej naklejki "Motocyklisto, daj się zobaczyć w lusterku” – dodają pomysłodawcy.
Tylko w ubiegłym roku w wypadkach z udziałem motocykli zginęło 14 osób. A ostatniej niedzieli w Lublinie śmierć poniósł kolejny kierowca jednośladu. Zderzył się osobową toyotą, która wymusiła pierwszeństwo przejazdu. Tego dnia, w trzech innych wypadkach, rannych zostało trzech kolejnych motocyklistów.
– Prędkość, prędkość i jeszcze raz prędkość. To główne przyczyny takich wypadków – mówi podinspektor Mariusz Szajwaj, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie.
– To nie może trwać dalej. Postanowiliśmy działać – mówią pomysłodawcy akcji. Ich zdaniem, naklejki na samochodach "Kierowco patrz w lusterka, motocykle są wszędzie” już nie wywołują zamierzonego efektu. Są jedynie próbą "usprawiedliwienia” nieodpowiedzialnego zachowania się motocyklistów, dając poczucie bezkarności na drodze.
– Z jednej strony, kierowcy samochodów nie patrzą w lusterka i nie zwracają uwagi na motocyklistów. Ale i ci ostatni jeżdżąc po mieście zbyt prędko, nie mogą liczyć, że będą na czas zauważeni – tłumaczy Krzysztof Ćwikliński.
Jadący z tak dużą prędkością motocyklista wykonuje zwykle gwałtowne manewry na drodze. Wtedy jest praktycznie niewidoczny dla kierowcy samochodu.
– Wyprzedzanie trwa przysłowiową sekundę. I pozostawia bez szans kierowcę auta. Kiedy zobaczy jednoślad, jest za późno na jakąkolwiek reakcję. W zderzeniu cierpi na ogół kierowca motocykla – mówi M. Kulka. I podkreśla, że akcja nie jest skierowana przeciwko nim. – Ma na celu zwrócenie uwagi na nagminny problem na polskich drogach.
– Każda akcja zmniejszająca liczbę ofiar na drodze jest potrzebna – nie ma wątpliwości Artur Lis, instruktor jazdy motocyklem w lubelskim Klubie Motorowym "Moto Sekcja”.
Dziennik Wschodnim objął patronatem medialnym tę akcję.