– m.in. takie auta produkuje dziś chiński Great Wall Motors
Na terenie dawnej fabryki Daewoo ma powstać nowa wytwórnia samochodów. Do inwestycji przymierza się chiński koncern Great Wall Motors. W grę wchodzi produkcja samochodu dostawczego, bądź kompaktowej osobówki.
– We wrześniu przedstawiciele Great Wall Motors odwiedzą Lublin – mówi Grzegorz Siemiński, zastępca prezydenta miasta.
– Rzeczywiście będziemy rozmawiać o inwestycji na terenie dawnej fabryki Daewoo. Na razie nie zapadły jeszcze żadne konkretne ustalenia. Sądzę, że w grę wchodzi przede wszystkim produkcja samochodu dostawczego.
Z naszych informacji wynika jednak, że GWM zastanawia się również nad produkowaniem w Lublinie samochodu osobowego. Kompaktowy hatchback ma być tańszą alternatywą, np. dla volkswagena golfa. Pod względem gabarytów, to podobny model, a kosztuje ok. 10 tys. euro (ok. 42 000 zł).
– Miałem okazję przejechać się tym samochodem podczas wizyty w Chinach – dodaje Siemiński. – To całkiem niezłe auto. Na razie nie mogę jednak potwierdzić informacji o ewentualnej produkcji tego modelu w Lublinie. Rozmowy z chińskimi partnerami trwają.
Wczoraj kilkudziesięciu chińskich przedsiębiorców przyjechało z wizytą do Lublina. Goście obejrzeli tereny dawnej fabryki Daewoo, strefę ekonomiczną na Felinie oraz powstające lotnisko w Świdniku. Zwiedzili również fabrykę POL–MOT Warfama, w której produkowane są traktory Ursus. Wśród przedsiębiorców byli m.in. przedstawiciele branży wydobywczej, motoryzacyjnej i spożywczej.
Grupa odwiedzająca Lublin, to część większej delegacji, która przybyła do Polski wraz z premierem Chińskiej Republiki Ludowej Wen Jiabao. Wizyta w naszym mieście nie jest przypadkowa. Lublin od wielu miesięcy zabiega o pozyskanie chińskich inwestorów. Pomaga w tym fakt, że na terenie dawnego Daewoo już produkowane są chińskie pojazdy. Z wytwórni POL–Motu wyjeżdżają terenowe Grand Tigery. Przesądzona jest również produkcja modelu zotye nomad II. To kopia terenowego daihatsu therios.
Kraśnik też kusi Chińczyków
Chińska Tri-Ring Group Corporation chce zainwestować w Fabrykę Łożysk Tocznych w Kraśniku. Taką informację podała w połowie kwietnia Agencja Rozwoju Przemysłu, do której należy 89 proc. akcji FŁT. Przedstawiciele fabryki i ARP byli w Chinach. Spotkali się z władzami Tri-Ring Group, które zadeklarowały chęć nabycia FŁT, która zatrudnia około 2 tys. osób, a jej obroty w 2010 r. przekroczyły 200 mln zł.