Hiszpańska firma Dragados w dwa lata zbuduje obwodnicę Lublina. To ostatni element blisko 67-kilometrowego odcinka S17 od Kurowa do Piask. Nareszcie – mówią z ulgą kierowcy.
– Te dwa odcinki będą kosztować ponad 1,1 mld zł. Dzięki nim zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy z miasta – powiedział w wtorek Marian Nagórny, dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zgodnie z podpisaną wczoraj umową, Hiszpanie wejdą na plac budowy najpóźniej w ciągu 28 dni.
Kierowcy długo czekali na tę wiadomość. – O budowie obwodnicy Lublina słyszę od 10 lat. Nareszcie ma to realny kształt – mówi Andrzej Wnuk, kierowca z Lublina. – Mam nadzieję, że ta droga rozładuje korki na Tysiąclecia i Warszawskiej – dodaje.
Na to jednak trzeba poczekać jeszcze dwa lata. Ale już w grudniu 2013 pomkniemy dwujezdniową drogą ekspresową z trzema pasami ruchu w każdą stronę między węzłami Dąbrowica i Lubartów oraz dwoma pasami między węzłami Lubartów i Witosa.
To nie koniec dobrych wiadomości – Przebudowany zostanie ponad trzykilometrowy odcinek "19”, od granic Lublina w kierunku Lubartowa – dodaje Krzysztof Nalewajko, rzecznik oddziału GDDKiA.
W ramach tej inwestycji powstanie także lubelski "Golden Gate”, czyli kilometrowa estakada nad doliną Bystrzycy, w pobliżu osiedla Borek w gm. Wólka. Drogowcy zbudują też ponad 24 km ekranów tłumiących hałas.
Niestety, za dwa lata nie wszystkie połączenia obwodnicy z Lublinem będą gotowe. – Na pewno w 2012 roku oddamy ulicę Mełgiewską. Z Poligonową też powinniśmy zdążyć. Największe kłopoty będą z Solidarności. To połączenie powinno zostać wybudowane najpóźniej do połowy 2014 roku – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
Kierowcy będą mogli korzystać także z wjazdów do miasta przez węzły Witosa, Włodawa i Lubartów oraz starą "17” i dalej al. Warszawską, po wcześniejszym zjechaniu z S17 na węźle w Bogucinie.
Tymczasem w dalszym ciągu trwa spór o zachodnią część obwodnicy, w kierunku Rzeszowa. – Ten odcinek ma na razie uchyloną przez sąd decyzję środowiskową. Złożyliśmy wniosek o kasację – mówi Nalewajko.
Budowę drogi ekspresowej S17 Kurów–Lublin–Piaski współfinansuje Unia Europejska Wartość całego projektu to ponad 3,5 mld zł, z czego dofinansowanie unijne przekracza 2,6 mld zł.