Osobiście, przez internet albo przez telefon. Od 16 stycznia, by rozpocząć działalność gospodarczą wystarczy zadzwonić. Dla urzędów gmin oznacza to mniej błędnie wypełnionych wniosków
Dotychczas działalność można było zarejestrować w urzędzie lub przez internet. Od poniedziałku przyszli przedsiębiorcy mają do dyspozycji jeszcze jeden kanał. Aby telefonicznie zarejestrować działalność gospodarczą, należy zadzwonić na numer 801 055 088.
Dzwonić można od poniedziałku do piątku w godz. 8-16. Podczas rozmowy z konsultantem, interesant będzie musi podać wszystkie dane potrzebne do wypełnienia wniosku rejestracyjnego. Konsultant wprowadzi podane informacje do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jednocześnie urzędnik przy słuchawce będzie mógł rozwiać wszystkie nasze wątpliwości.
Po rozmowie przyszły przedsiębiorca dostanie wiadomość SMS z numerem wniosku. Z tym numerem należy udać się do dowolnego urzędu gminy i podpisać swój wniosek. Ale jest też rozwiązanie, dzięki któremu podpisu nie musimy składać osobiście. Po rozmowie z konsultantem można zalogować się w systemie CEIDG, wgrać plik z wnioskiem i złożyć podpis elektroniczny.
Według Ministerstwa Rozwoju, zaletą nowego rozwiązania jest „wyręczenie” nas przy wypełnianiu wniosku. Dobrych stron – jak twierdzi ministerstwo – jest więcej. „Jeśli masz wątpliwości, w każdym momencie możesz przerwać telefoniczne wypełnianie wniosku i skontaktować się ponownie w dogodnym dla Ciebie terminie z konsultantem i dokończyć proces rejestracji” – czytamy w serwisie Ministerstwa Rozwoju www.biznes.gov.pl.
– Im szybciej, tym taniej dla przedsiębiorcy. Według metody kosztów standardowych, jedna godzina poświęcona na relacje z urzędem to ekwiwalent kosztu ok. 80 zł (dojazd, czekanie, utracone korzyści) – wyjaśnia w odpowiedzi na nasze pytanie Departament Komunikacji resortu.
Mniej pomyłek
Jakie zmiany nowa forma rejestracji firmy oznacza dla urzędów gmin? Niewielkie. – Mechanizm jest podobny jak przy wprowadzaniu wniosku do CEIDG przez przedsiębiorcę drogą internetową – mówi Dorota Gąsior, zastępca dyrektora ds. obsługi przedsiębiorców w Wydziale Spraw Administracyjnych w Lublinie.
Jak informuje urzędniczka, rejestracja firmy to tylko niewielki procent wszystkich operacji dokonywanych w systemie. W lubelskim UM obsługiwanych jest ok. 2500 osób zakładających działalność gospodarczą i przeszło 13 000 osób dokonujących innych operacji w CEIDG za pośrednictwem urzędu.
– Osoba zakładająca firmę przez telefon będzie wypełniała wniosek z udziałem konsultanta, więc takie wnioski nie powinny zawierać błędów. Przy rejestracji internetowej występują one stosunkowo często – dodaje Gąsior.