Już dziś ekologiczne torby na zakupy idą jak świeże bułeczki. A niemal wszystkie sieci handlowe Lubelszczyzny zapowiadają,
- 5 czerwca chcemy wycofać foliówki. Wprowadzimy torby wielokrotnego użytku albo biodegradacyjne - zapowiada Ewa Pater z "Carrefour Polska”. Na podobne rozwiązania stawiają kolejne sieci. W połowie ub. roku ekologiczne torby pojawiły się już w lubelskich supermarketach "Stokrotka”. Na początek w kilku. - Szybko okazało się, że cieszą się ogromnym powodzeniem - mówi Beata Sykuła, kierownik marketingu tej sieci. W "Stokrotce” niebawem wprowadzą nowy wzór ekologicznej torby, a w przyszłości sieć planuje całkowite wycofanie zwykłych jednorazówek.
- Ja już od kilku miesięcy ich nie używam - potwierdza zainteresowanie klientów Barbara Stachyra z Lublina. - Ekologiczne siatki nie zanieczyszczają tak środowiska i są trwalsze.
Takie właśnie torby są już w lubelskich sklepach LSS "Społem”. Tu też idą świetnie, dlatego sieć musiała zamówić nową dużą partię. Dotrze na dniach. Z kolei sieć "Real” podczas "Dnia bez torby foliowej” sprawdzi dziś w Łodzi, jak klienci przyjmą ten pomysł. To pierwsze miasto w Polsce, które chciało wprowadzić zakaz używania plastikowych reklamówek. Uchwała została jednak unieważniona, bo radni nie mieli prawa do przegłosowania takiego zakazu. Może to zrobić Sejm.
- Myśleliśmy o podobnym przepisie, ale nasza uchwała podzieliłaby losy łódzkiej. Ale jak tylko będzie prawna możliwość, wracamy do tematu - obiecuje lubelski radny Marek Jakubowski.
Handlowcy nie czekają na zmiany przepisów. Jednorazowe siatki przyjazne środowisku leżą już przy kasach w lubelskim hipermarkecie "Tesco”. - Wyglądają jak zwykłe jednorazówki, ale są z innego tworzywa. Rozkładają się w ciągu kilkunastu miesięcy, a nie kilkuset lat - podkreśla Przemysław Skory, rzecznik sieci "Tesco”.
To nie wszystko. Sieć właśnie wprowadza "Torbę na Całe Życie”. Niedługo trafi do wszystkich 300 sklepów w Polsce. - Jeżeli zniszczy się po dwóch latach, wymienimy ją na nową - dodaje Skory.
Siatka na zakupy przyjazna środowisku kosztuje (w zależności od sklepu i wielkości) średnio od 3 do 6,99 zł.
Złe i dobre przykłady
(dane z WWF Polska)