Nauka nie musi być trudna, a poprzez samodzielnie wykonane doświadczenia każdy ma możliwość poczuć się jak prawdziwy naukowiec – mówią pracownicy Katedry i Zakładu Chemii Medycznej UM w Lublinie. Popularyzują naukę, przybliżając dzieciom i dorosłym chemię oraz biochemię człowieka.
Zespół pracowników Katedry i Zakładu Chemii Medycznej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie jest finalistą w kategorii Zespół w XIII edycji konkursu Popularyzator Nauki, organizowanego przez serwis PAP - Nauka w Polsce oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Zespół lubelskich naukowców to grupa przyjaciół i pasjonatów nauki: dr hab. n. med. Jacek Kurzepa oraz doktorzy n. med.: Anna Boguszewska-Czubara, Anna Hordyjewska, Anna Horecka, Joanna Kocot, Anna Lewandowska, Dorota Luchowska-Kocot i Renata Żelazowska. Jak sami przyznają, tworzą mix chemiczny ze względu na zainteresowania naukowe, ale i różne osobowości.
Popularyzacją nauki zajmują się od 2011 roku. Już ich pierwszy projekt "Sprawdź co jesz, czyli chemia w żywności" w ramach Lubelskiego Festiwalu Nauki – jak przyznają - cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Naukowcy obok warsztatów i zajęć prowadzonych w laboratorium Zakładu, organizują pikniki i konferencje popularyzujące naukę, festiwale nauki oraz zajęcia w szkołach i przedszkolach, aby od najmłodszych lat zaszczepić w dzieciach miłość do nauki i eksperymentów. Ich wizytówką jest też cykl programów z zakresu biochemii, emitowanych w programie "Login Nauka" w TVP3 Lublin.
W swoich inicjatywach popularyzatorskich chcą pokazać, że nauka nie musi być trudna. "Wspólne eksperymentowanie rozwija umiejętności społeczne i osobiste. Buduje pewność siebie, uczy współpracy, komunikacji, podejmowania inicjatywy, odpowiedzialności. Samodzielne wykonanie eksperymentu pozwala uczniom poczuć się jak prawdziwy naukowiec oraz pokazać, że nauka nie musi być trudna, liczy się tylko forma jej przekazania" - podkreśliła dr n. med. Anna Horecka.
Wspólnie z dziećmi i młodzieżą "poszukują witaminy C", pokazują im "wielobarwny świat chromatografii", wyjaśniają "jak wykryć podstawowe pierwiastki życia", odpowiadają też na z pozoru proste pytanie: "dlaczego krew jest czerwona?".
Docierają ze swoimi projektami do szkół spoza Lublina, aby – jak podkreślają - stwarzać wszystkim uczniom równe szanse w edukacji. I tak uczestnikami projektu "Biochemia i fizjologia - odkrywamy tajemnice człowieka", realizowanego w ramach programu Uniwersytet Młodego Odkrywcy, byli uczniowie ze szkół z Lublina, ale także Piask, Lubartowa, Starego Uścimowa, Świdnika i Jakubowic Konińskich.
Natomiast w zajęciach w ramach projektu "Misja MED: odkrywaM, rozumiEm, Doświadczam", współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, biorą udział uczniowie ze szkół z Lublina, Świdnika, Chełma, Krasnegostawu, Tarnobrzega i Ożarowa.
Dr Horecka podkreśla, że badawcze projekty edukacyjne wymagają kreatywnego myślenia oraz wyciągania wniosków na podstawie zaobserwowanych doświadczeń. Jej zdaniem najmłodsi poprzez zabawę szybciej chłoną wiedzę. Młodzież uczy się zaś pracy zespołowej i twórczego rozwiązywania problemów edukacyjnych. "Proponowane przez nas projekty, skierowane do poszczególnych grup wiekowych, są formą kontaktu środowiska naukowego ze społeczeństwem - dziećmi, nauczycielami, zachętą do współpracy, ciekawą ofertą edukacyjną, z której mogą skorzystać wszyscy chętni, niezależnie od wieku i indywidualnych zainteresowań" - dodała dr Horecka.
Lubelscy naukowcy starają się prowadzić zajęcia prostym i zrozumiałym językiem, a poprzez skojarzenia i kolorowe eksperymenty wyjaśniają trudne tematy. "W trakcie prezentacji multimedialnej korzystamy z tablicy interaktywnej. Każde zajęcia urozmaicone są zabawą i quizami chemicznymi. Przygotowaliśmy także Biochemiczne Koło Fortuny, które wykorzystujemy do utrwalenia wiedzy przez dzieci i młodzież" - opowiadała.
Naukowcy nie ukrywają, że najbardziej ich cieszy, gdy sami młodzi ludzie są zadowoleni, że w laboratorium zrozumieli skomplikowane na pozór przemiany zachodzące w organizmie człowieka. Tym bardziej ich to cieszy, że wszystkie działania popularyzatorskie realizują w wolnym czasie, poza zakresem swoich obowiązków.
Zespół pracowników Katedry i Zakładu Chemii Medycznej UM Lublinie od wielu lat uczestniczy w Lubelskim Festiwalu Nauki, Dniach Otwartych UM i Piknikach Naukowych. Na swoim koncie ma też udział w projekcie MNiSW w ramach programu Uniwersytet Młodego Odkrywcy oraz projekcie edukacyjnym w ramach programu POWER – Ścieżki Kopernika, w zajęciach dodatkowych dla szkół ponadgimnazjalnych, czy w Podmoklańskim Festiwalu Nauki. Ich projekty były niejednokrotnie nagradzane jako najlepsze pokazy czy pikniki w ramach Lubelskiego Festiwalu Nauki. (PAP)