Zakończył się kolejny etap przebudowy stacji Lublin Główny. Zamknięty został tymczasowy peron 4, a podróżnych wpuszczono na ten przyległy do budynku dworca. Pasażerowie już pytają, dlaczego nie wszędzie jest zadaszenie chroniące ich przed opadami. Kolej odpowiada, że wszystkie perony mają być gotowe w marcu.
Coroczna zmiana rozkładu jazdy tym razem przyniosła również zmianę w obsłudze podróżnych na największej w Lublinie stacji kolejowej. Peron nr 1 został częściowo otwarty, przy 2 pociągi mogą już stawać na obu torach, 3 wciąż jest czynny. Tymczasowy, z numerem 4, stał się niepotrzebny.
– Nowe perony są wyższe, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągu – podkreśla Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. – Jasne oświetlenie zapewnia wieczorem bezpieczny dostęp do wagonów, w gablotach są informacje i rozkłady jazdy.
– Jestem dumny z remontu peronów – pisze do nas pan Jan, jeden z pasażerów, który korzystali już z wykańczanych wciąż peronów. Zwraca jednak uwagę na pewien szczegół. – Dlaczego peron 2 ma bardzo długą wiatę, peron 1 krótką, niesymetrycznie i nieproporcjonalnie, a 3 peron nie ma w ogóle?
Kolej odpowiada, że zadaszenie nad peronem 1 nie będzie dłuższe, bo było zaplanowane tylko wzdłuż budynku dworca. Montaż wiaty jeszcze się nie zakończył, bo konstrukcja będzie szersza niż na sąsiednim peronie. O ile szersza, można łatwo stwierdzić zadzierając głowę przy wychodzeniu z tunelu.
Zadaszenie na peronie 3 też ma się pojawić. – Budowa wiaty, ze względu na konstrukcję peronu, wymaga wzmocnienia fundamentów – informuje Siemieniec. – Zadaszenie będzie na długości 100 m. W styczniu wiata będzie zbudowana na peronie.
Perony wciąż są placem budowy. Zadaszenia schodów do przejścia podziemnego wciąż są prowizorycznymi konstrukcjami skleconymi z desek, nie każdy peron jest dostępny dla niepełnosprawnych, a z głównego holu nie można jeszcze wyjść bezpośrednio na peron, tylko trzeba korzystać z łącznika między starą a nową (niebieską) częścią dworca. Na peronie 1 robotnicy przeciągali w poniedziałek kable i nie zawsze pilnowali przy tym otwartych studzienek.
Do zrobienia zostało jeszcze sporo, m.in. w przejściu podziemnym. – Tu rozpoczęły się przygotowania do ułożenia płyt granitowych na ścianach i posadzkach. Przejście zyska również ścieżki dotykowe i naprowadzające, które umożliwią wygodne poruszanie się osobom niewidomym i niedowidzącym – deklaruje rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Jak długo jeszcze potrwają prace? – W marcu podróżni będą korzystali ze wszystkich peronów stacji Lublin Główny – informuje Siemieniec.
Przebudowa stacji to część modernizacji linii kolejowej do stolicy, podobnie jak przebudowa wiaduktu nad ul. Diamentową, gdzie w środę należy się spodziewać następnych utrudnień w ruchu. Około godz. 8 rano zamknięta ma zostać jezdnia ul. Diamentowej prowadząca ruch w stronę ul. Krochmalnej i Jana Pawła II, a samochody będą korzystać z drugiej jezdni. Te utrudnienia mają potrwać do piątkowego wieczora. W przyszły poniedziałek, 21 grudnia, zamknięta ma być jezdnia prowadząca ruch w kierunku ul. Wrotkowskiej, a jej ponowne otwarcie dla ruchu zaplanowano na 23 grudnia.
Utrudnienia na Diamentowej, podobnie jak na Drodze Męczenników Majdanka, mogą potrwać do marca.