Ratusz chce zrezygnować ze skierowania trolejbusów przez ul. 3 Maja. Nie będzie też nowej zajezdni na Czechowie.
Pomysł skierowania trolejbusów do ścisłego centrum Lublina ma już kilka lat. Taki zapis po raz pierwszy pojawił się w uchwalonym przez poprzednią Radę Miasta planie rozwoju komunikacji miejskiej. Trakcja miała biec od ul. Lipowej przez Krakowskie Przedmieście, ul. 3 Maja i Prusa w kierunku Czechowa. Ale tak się nie stanie.
- Jestem zdecydowanym przeciwnikiem skierowania trolejbusów do centrum - mówi Stanisław Fic, zastępca prezydenta Lublina. I tłumaczy, że to... przez obwodnicę. - Na pewno nie powstanie ona prędko. A to oznacza, że ruch tranzytowy nadal będzie się odbywać przez al. Solidarności. Ruch na tej arterii na pewno byłby utrudniony, gdybyśmy musieli przeciąć ją w poprzek trakcją trolejbusową.
- Szkoda, że nie będzie trolejbusów na Krakowskim Przedmieściu - ubolewa Lucyna Łucka, pracownik Akademii Rolniczej. - Nie kopcą tak, jak autobusy. Poza tym są symbolem naszego miasta.
Zdziwiony tymi pomysłami jest prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Grzegorz Jasiński: - Ja mam tylko jedno pytanie. Na ile możemy zmienić złożony już w Brukseli wniosek o pieniądze na rozbudowę trakcji trolejbusowej, bez ryzyka, że nam te pieniądze przepadną? - docieka.
- Takiego ryzyka nie ma - twierdzi prezydent.
Zamiast przez ul. 3 Maja trolejbusy miałyby dojeżdżać na północ Lublina dopiero po wybudowaniu tunelu pod Al. Racławickimi. Ma on połączyć ulice: Sowińskiego i Poniatowskiego. Nie wiadomo jednak, jak prędko ta inwestycja się rozpocznie.
Upadł też pomysł budowy nowej zajezdni trolejbusowej przy ul. Choiny. - Ulokowanie zajezdni w pobliżu dużej dzielnicy mieszkaniowej nie jest najlepszym wyborem. Poza tym, sama zajezdnia to nie wszystko. Trzeba by tam doprowadzić także odpowiednie drogi dojazdowe - mówi Michał Widomski, pełnomocnik prezydenta Lublina ds. komunikacji miejskiej. - Naturalnym przeznaczeniem terenów przy ul. Choiny powinno być jednak budownictwo mieszkaniowe - dodaje Fic.
Nowa zajezdnia dla trolejbusów powstanie najprawdopodobniej w pobliżu skrzyżowania ul. Mełgiewskiej z Tyszowiecką. Ratusz rozmawia o tym z przedsiębiorstwem FS Holding, które jest właścicielem gruntu. Trolejbusy wjeżdżałyby od ul. Mełgiewskiej.
Pod uwagę brana była też lokalizacja na Majdanie Tatarskim, w pobliżu istniejącej zajezdni autobusowej MPK przy ul. Grygowej. Ale może być problem ze znalezieniem miejsca. Te tereny Ratusz postanowił przeznaczyć na utworzenie podstrefy mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej.