Na prezenty i świętowanie dnia zakochanych Polacy mogą wydać nawet 1,5 mld zł. Fiskus tylko z tytułu podatku VAT zarobi ok. 170 mln zł.
Polacy polubili święto zakochanych. Nie obchodzą go hucznie, raczej kameralnie, ale rosną ich walentynkowe budżety. To okazja dla handlowców, którzy po okresie styczniowego spowolnienia liczą na wzrost liczby klientów. Nie ma więc co liczyć na promocyjne ceny najpopularniejszych w to święto kwiatów, słodyczy i perfum.
- Z okazji walentynek najlepiej sprzedają się perfumy. Kupują je zarówno mężczyźni, jak i kobiety - mówi Monika Krudowska, kierownik lubelskiej drogerii Sephora w Lublinie. - Klienci kupują też zestawy kosmetyków do kąpieli i makijażu - dodaje.
Przede wszystkim jednak wzrasta zainteresowanie kwiatami. - Króluje czerwony kolor. Młodzi mężczyźni najchętniej kupują klasyczne czerwone róże, starsi panowie preferują czerwone goździki - mówi Agnieszka Prokop, właścicielka kwiaciarni "Zielony Zakątek” w Lublinie.
Kwiaciarnie sprzedaje zarówno pojedyncze kwiaty, np. z walentynkowym dodatkiem w postaci serduszka lub ust, jak i okazałe bukiety z bogatą dekoracją. - Ciekawym pomysłem, z którym się spotykamy coraz częściej jest też odtworzenie ślubnego bukietu - dodaje pani Agnieszka.
Powodzenie mają też słodycze. Nasze muffinki cieszą się ogromnym zainteresowaniem, tego dnia sprzedajemy ich setki - zapewnia Katarzyna Wójcik, właścicielka lubelskiej muffiniarni Katie's Cupcake. - Największą popularnością cieszą się babeczki z misiami i serduszkami. Dobrze sprzedają się również te z ozdobami z cukrowych kwiatów.
- O ile na początku lat 90. walentynki uznawało 30 proc. Polaków, to obecnie jest ich dwa razy więcej - podaje agencja informacyjna Newseria Biznes.
Według agencji, Polki oczekują od panów przede wszystkim kwiatów, biżuterii, kosmetyków i perfum, w następnej kolejności wskazują na książki czy płyty. Panowie przede wszystkim chcieliby otrzymywać akcesoria elektroniczne lub gadżety samochodowe.
Ile wydamy?
Z badania SW Research wynika, że 38,4 proc. kobiet oraz 41,6 proc. mężczyzn zamierza wydać na walentynki od 51 do 100 zł. Z kolei 15,8 proc. kobiet oraz 21,5 proc. mężczyzn chce wydać więcej, a niemal co czwarta badana osoba, choć planuje obchodzić to święto, chce wydać mniej niż 50 zł.
Źródło: Newseria