Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

10 marca 2015 r.
13:31
Edytuj ten wpis

Dieslowskie brzmienie ciszy

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 2 A A

Opel wprowadza mokkę i insignię z nowymi dieslami - 1.6 i 2.0 CDTI. Mieliśmy okazję sprawdzić te silniki podczas testów po pagórkowatych i krętych drogach wokół Dublina.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Oba te silniki powstały w centrum technicznym Opla w Turynie. Oba też mają kilka cech wspólnych - są aluminiowe, nowoczesne i bardzo ciche. Pierwszy, o mniejszej pojemności, jest dedykowany do opla mokki, drugi do insignii. Silnik 1.6 CDTI rozwija moc 136 KM, a dwulitrowy - 170 KM. Nowe silniki charakteryzują się wysoką kulturą pracy, o czym można się przekonać zaraz po uruchomieniu.

Blok z aluminium

Odchudzanie to nie tylko domena celebrytów. To także jeden z głównych kierunków poszukiwań w przemyśle motoryzacyjnym. Zbędnych kilogramów szuka się wszędzie - w szybach, cieńszych blachach czy lżejszych silnikach. Sposobem na zbicie wagi jest aluminium. I właśnie z tego materiału zbudowano oba silniki.

Decydującą rolę ma jednak technika zastosowana przez Opla. O walorach jezdnych, niskiej emisji hałasu oraz konsumpcji paliwa decydują dwa najważniejsze rozwiązania - turbina o zmiennej geometrii oraz wysokociśnieniowy wtrysk paliwa common‑rail. Wtryskiwacze zdolne do pracy przy ciśnieniu 2000 barów i 10 wtryskach na jeden cykl pracy cylindra zapewniają większą moc, wydajniejsze rozpylanie paliwa oraz skuteczne mieszanie go z doprowadzanym powietrzem. Turbosprężarką VTG (ze zmienną geometrią kierownicy turbiny) w insignii steruje elektryczny siłownik, dzięki czemu elastyczność podzespołu w porównaniu z siłownikiem podciśnieniowym zwiększa się o 20 procent. Takie rozwiązanie zapewnia więcej przyjemności z jazdy dieslem.

Sporo uwagi poświęcono ekologii. Oba silniki emitują spaliny o czystości porównywalnej z czystością spalin silników benzynowych. Największa słabość diesli - emisja tlenków azotu - to już historia. W silniku 1.6 CDTI zastosowano technologię zwaną pułapką tlenków azotu (LNT), która jest układem oczyszczania spalin umieszczonym za filtrem cząstek stałych silnika, przechwytującym i eliminującym tlenki azotu z wytwarzanych spalin. Układ ten nie wymaga stosowania dodatków do paliwa.

Z kolei insignia jest wyposażona w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) BlueInjection firmy Opel, który również służy do usuwania tlenków azotu ze spalin. Minimalne ilości AdBlue - nieszkodliwego płynu stanowiącego mieszankę mocznika i wody - są wtryskiwane do strumienia spalin między filtrem cząstek stałych (DPF) a katalizatorem SCR. Roztwór ten natychmiast zamienia się w amoniak, który zostaje wchłonięty przez katalizator SCR. Następnie, wskutek reakcji chemicznej z amoniakiem, tlenki azotu w spalinach ulegają redukcji do nieszkodliwego azotu i pary wodnej.

Superciche diesle

Aluminiowy 1.6 zastąpi w mocce zastąpił przestarzałą jednostkę 1.7 CDTI rodem z Isuzu. Już po uruchomieniu słychać aksamitną pracę nowego diesla. Jest miękko i cicho. To zasługa 10 wtrysków paliwa na cykl.

136 koni dynamicznie rusza podcięte przez pedał gazu. Konstruktorom udało się wydobyć 85 KM z 1 litra. To bardzo dobry wynik w tej klasie. A 320 Nm to już prawdziwy pokaz mocy. Mokka płynnie przyspiesza rozpędzając się od 0 do 100 km/h w 9,9 sekundy. Jednak to kolejny parametr pokazuje, jak bardzo elastyczna jest nowa jednostka. Na zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h na piątym biegu mokka potrzebuje również tylko 9,9 sekundy.
Podczas jazdy rzeczywiście silnik jest supercichy. Kręcąc go w zakresie od 1800 do 2400 obrotów na minutę, szum opon skutecznie zagłusza aksamitny bas nowego diesla. Producent deklaruje średnie zużycie na niskim poziomie 4,1 litra paliwa na 100 kilometrów w cyklu mieszanym, czyli 0,5 l mniej w porównaniu z silnikiem 1.7. Natomiast komputer pokładowy wyliczył średnią na poziomie 5,7 litra.

Podobne cechy ma wyjątkowo cichy dwulitrowy turbodiesel oferowany w insignii. Dzięki wyjątkowo korzystnemu stosunkowi mocy do pojemności, który wynosi 87 KM na litr - czyli odrobinę więcej niż w przypadku silnika 1.6 CDTI nowej generacji - dwulitrowy diesel dostarcza mnóstwo przyjemności z jazdy, nie obciążając nadmiernie kieszeni właściciela. Imponujące 400 Nm jest dostępne w przedziale 1750-2500 obr./min, a maksymalną moc 170 KM silnik rozwija już przy 3750 obr./min.

Prędkość maksymalna insignii z nowym silnikiem wzrosła o 5 km/h, do 225 km/h. Sedan przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 9 sekund - o pół sekundy szybciej niż pojazd wyposażony w starszy silnik. Dwulitrowy motor jest równie cichy, jak jego mniejszy brat.

Pozostaje tylko jedno pytanie. Jak długą żywotność mają turbiny w tych silnikach? O tym przekonamy się po kilku miesiącach użytkowania tych jednostek.

Podsumowanie

Nowe aluminiowe silniki w porównaniu z poprzednikami są cichsze i sprawniejsze w każdym przedziale obrotów. Na biegu jałowym różnica wynosi 5 decybeli, czyli jak między szeptem a krzykiem. Mokka i insignia z nowym silnikami pojawią się w sprzedaży na początku wakacji. Silniki są produkowane na Węgrzech.
Czytaj więcej o:

Pozostałe informacje

Wydarzenia sportowe w Lubelskiem: 17-19 maja

Wydarzenia sportowe w Lubelskiem: 17-19 maja

Już w piątek kolejny domowy mecz Orlen Oil Motoru. Tym razem do Lublina przyjedzie beniaminek z Zielonej Góry, z Jarosławem Hampelem w składzie. A w sobotę Górnik Łęczna może wykonać kolejny krok w stronę baraży o awans do PKO BP Ekstraklasy.

Rzeczyca. Droga zablokowana. Objazdy po zderzeniu z łosiem

Rzeczyca. Droga zablokowana. Objazdy po zderzeniu z łosiem

Droga z Miedzyrzecza Podlaskiego do Radzynia Podlaskiego zablokowana. Na ranem, ok. godz. 3 w Rzeczycy na drodze krajowej nr 19 doszło do zderzenia auta osobowego z łosiem.

Imprezy klubowe w Lublinie – 17-18 maja
17 maja 2024, 20:00

Imprezy klubowe w Lublinie – 17-18 maja

Lublin nie zwalnia tempa i nie zasypia. Imprezuje przez cały czas. Przed nami weekend. W gotowości są już wszystkie lubelskie kluby. Specjalnie dla was przygotowaliśmy krótki przewodnik po najlepszych imprezach w mieście. Oto nasze propozycje.

Ku przewidywalnej Europie. Poseł Wiesław Różyński zainaugurował kampanię do Parlamentu Europejskiego

Ku przewidywalnej Europie. Poseł Wiesław Różyński zainaugurował kampanię do Parlamentu Europejskiego

Poseł Wiesław Różyński zainaugurował dziś, 16 maja br. kampanię do Parlamentu Europejskiego. Kandydat Trzeciej Drogi PSL - PL 2050 startuje z pozycji numer 2 w okręgu lubelskim

Gwiazdy w klubie 30 – Dhany & Benassi Bros.
18 maja 2024, 21:00

Gwiazdy w klubie 30 – Dhany & Benassi Bros.

Już w najbliższą sobotę (18 maja) w ramach nowego cyklu imprez 30 Celebrities z największymi gwiazdami z Polski i świata, na scenie klubu zaprezentuje się Benassi Bros feat. Dhany!

Festiwal Przyrody w Lublinie
17 maja 2024, 9:00

Festiwal Przyrody w Lublinie

Przez dwa dni, 17-18 maja w lubelskim Parku Saskim będzie okazja porozmawiać z ciekawymi ludźmi (m.in. Adam Wajrak, Andrzej Kruszewicz) o przyrodzie, o tym, jak ją poznawać, jak obserwować ptaki, jak nakręcić film przyrodniczy, jak namalować obraz itp.

Horodło. Bolesna akcja drogówki

Horodło. Bolesna akcja drogówki

Wczorajszą wizytę (15 bm.) hrubieszowskiej drogówki w gminie Horodło niektórzy kierowcy zapamiętają na długo

Lubelskie. Te urzędy skarbowe wyróżnione w prestiżowym rankingu

Lubelskie. Te urzędy skarbowe wyróżnione w prestiżowym rankingu

Ponad 10 600 przedsiębiorców oceniło pracę 378 urzędów skarbowych - Business Centre Club po raz 21. wyróżnił najlepiej funkcjonujące urzędy skarbowe w kraju. Wśród 43 laureatów ogólnopolskiego konkursu „Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy” znalazły się trzy z województwa lubelskiego.

Padwa Zamość poznała rywala w barażach, w sobotę ostatnia kolejka

Padwa Zamość poznała rywala w barażach, w sobotę ostatnia kolejka

KPR Padwa Zamość i AZS AWF Biała Podlaska rozegrają ostatnią kolejkę w tym sezonie. Wiadomo już także, że pierwsza z ekip w barażach o prawo gry w Orlen Superlidze zmierzy się z MKS Zagłębiem Lubin.

Wypadek. 2 osoby ranne w Woli Lisowskiej

Wypadek. 2 osoby ranne w Woli Lisowskiej

Całkowicie zablokowana droga z Lubartowa do Kocka

Ostatnia szansa na igrzyska w koszykówce 3x3, kadra mężczyzn bez zawodnika Startu Lublin

Ostatnia szansa na igrzyska w koszykówce 3x3, kadra mężczyzn bez zawodnika Startu Lublin

Aleksandra Zięmborska powalczy o udział w igrzyskach olimpijskich w Paryżu. W piątek Polki rozpoczną zmagania w ostatnim turnieju kwalifikacyjnym.

Egzamin ósmoklasisty 2024. Sprawdź rozwiązania z j. angielskiego
Foto

Egzamin ósmoklasisty 2024. Sprawdź rozwiązania z j. angielskiego

W czwartek uczniowie szkół podstawowych musieli wykazać się umiejętnościami językowymi. W finałowym zadaniu tworzyli wpis na stronę internetową szkoły.

Lublin. Szkoła Podstawowa nr 26 będzie miała nową siedzibę
LUBLIN

Lublin. Szkoła Podstawowa nr 26 będzie miała nową siedzibę

Miasto Lublin zawarło umowę z wykonawcą na zaprojektowanie i budowę nowej siedziby Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 26 im. Janusza Korczaka. Trzykondygnacyjna placówka, która powstanie na miejskiej działce przy ul. Hanki Ordonówny 4, powinna być gotowa w ciągu trzech lat.

Dla czuwających rodziców. Nowe łóżka w dziecięcym szpitalu
galeria

Dla czuwających rodziców. Nowe łóżka w dziecięcym szpitalu

Uniwersytecki Szpital Dziecięcy w Lublinie otrzymał dziesięć nowych rozkładanych łóżek. Ma to poprawić komfort rodziców czuwających przy swoich dzieciach w trakcie hospitalizacji.

Nowa władza robi porządki z Samorządową Kartą Praw Rodzin. Czy odblokuje unijną dotację?

Nowa władza robi porządki z Samorządową Kartą Praw Rodzin. Czy odblokuje unijną dotację?

Nowy burmistrz, nowe porządki. Radzyń Podlaski uchyli Samorządową Kartę Praw Rodzin, przyjętą jeszcze za czasów, gdy w mieście rządził PiS. Niedawno samorząd stracił przez ten dokument szansę na 7 mln zł unijnej dotacji

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!