Ford fiesta, jeden z najbardziej popularnych małych samochodów na polskim rynku, doczekał się w tym roku następcy. Czy będzie to impuls do pojawienia się większej liczby używanych egzemplarzy na giełdzie?
Ford fiesta jest produkowany od 1977 roku. Na giełdzie można zatem spotkać się z różnymi modelami i generacjami tego modelu. Fiesta jak każdy inny samochód mocno ewoluowała. Najistotniejsze zmiany przeprowadzono w 1994 roku, wprowadzając gruntowną modyfikację w nadwoziu fiesty. Od tego też roku na wyposażeniu seryjnym fiest, przeznaczonych na rynek zachodni montowane była seryjnie poduszka powietrzna, napinacze pasów bezpieczeństwa. Za dopłatą oferowane były wersje z ABS i wspomaganiem kierownicy. Dlatego na giełdzie można spotkać egzemplarze bardzo różnie wyposażone.
Zasada jest jednak taka, używane fiesty należy kupować nie starsze niż 10 lat. Modele wyprodukowane po 1989 roku to auta niezawodne i odporne na rdzę, w przeciwieństwie do starszych egzemplarzy. Są także mniej usterkowe, wykazując jedynie drobne awarie, w postaci nierównomiernego działania hamulca ręcznego czy przyspieszonego zużycia elementów zawieszenia.
O dobrej jakości forda fiesty świadczy fakt, że ponad 70 proc. pięcioletnich samochodów przechodzi bez najmniejszych kłopotów rygorystyczne badanie w Niemczech. Nic zatem dziwnego, że fiesta w rankingach ADAC (niemiecki automobilklub) jest sklasyfikowana na czołowych miejscach w segmencie małych samochodów.
Zaletami tego auta są: mała awaryjność, dosyć staranne wykończenie pojemnego wnętrza, prostota obsługi oraz dobre resorowanie. Minusem jest brak wspomagania oraz głośna praca silnika na wysokich obrotach
Dealerzy w woj. lubelskim
2. Moskal Motors, Janów Lubelski, ul. Reymonta
Silniki warte polecenia
1,4 litra, 71 KM mocy, dość żwawy, lecz głośny na wysokich obrotach
1,25 l Zetec, w nowszej gamie. Cichy, oszczędny i żwawy
1,6 litra diesel o mocy 54 KM, niezwykle ekonomiczny
Elementy, na które warto zwrócić uwagę przy kupnie używanego samochodu
W starszych egzemplarzach należy zwrócić uwagę na rdzę, której ogniska pojawiają się w „rantach” drzwi, na zgrzewach elementów nadwozia i nadkolach. Bardzo często są także skorodowane lustra reflektorów.
Podwozie:
Kupując używaną fiestę warto dokładnie przyjrzeć się zawieszeniu, które nie zawsze wytrzymuje polskie warunki. Obejrzeć należy dokładnie układ wydechowy, który ma tendencje do pęknięć. Korozji dosyć szybko poddają się przewody hamulcowe. Jak wspomnieliśmy, sprawdzić należy także działanie hamulca ręcznego.
Silnik:
W starszych egzemplarzach przyjrzeć się trzeba układowi zapłonowemu, szczelności układu paliwowego, zwłaszcza w wersjach gaźnikowych. Dosyć częstą awarią spotykaną
w starszych modelach jest niedomaganie pompy wodnej.
Ceny wybranych części zamiennych do fiesty 1,3 5D, model z roku 1996
Reflektor przedni – 507 złotych
Lampa zespolona tylna – 182 zł
Amortyzator przedni – 245 zł
Tulejki drążka stabilizatora – 17 zł
Błotnik przedni – 504 zł.