Historia mitsubishi lancera rozpoczyna się w 1973 roku. Od tego czasu lancer pokonał spory odcinek drogi, przechodząc kilka gruntownych modernizacji i zmian. Obecnie jest to jeden z najbardziej poszukiwanych samochodów sportowych, niestety u nas dostępny jedynie na rynku wtórnym.
W Polsce historia lancera rozpoczyna się od 1988 roku. Wówczas debiutowała czterodrzwiowa, najbardziej u na znana, wersja. Po trzech latach, w 1991roku pojawił się kolejny lancer o bardzo opływowej sylwetce.
W roku 1995 wyraźnie zmodernizowano lancera. Zgodnie z panującą modą zaostrzono rysy nadwozia. Od kilku lat do Polski nie są sprowadzane lancery. Krótkie serie importowane od czasu do czasu, przez generalnego przedstawiciela rozchodzą się jak przysłowiowe ciepłe bułeczki. Powodem małego importu są ogromne cła na samochody produkowane poza Unią Europejską. Lancer wytwarzany jest wyłącznie w Japonii. Z tego oto powodu sympatycy, tego niewątpliwe dobrego samochodu, są skazani na prywatny import lub zakup na rynku wtórnym.
Lancer jest autem niezawodnym. Warunek jest jeden - terminowa i dobra obsługa serwisowa. Jak każdy "japończyk” charakteryzuje się niską awaryjnością oraz surowością wykończenia i wysokim stopniem bezpieczeństwa.
Elementy, na które warto zwrócić uwagę przed kupnem używanego samochodu
Cały przód lancera to strefa zgniotu, bardzo czuła na uderzenia. Zatem przed kupnem należy dokładnie sprawdzić czy podłużnice górne i dolne nie mają odkształceń. Charakterystyczne dla lancera jaki
i innych mitsubishi jest mocowanie zderzaków. Muszą one wraz z błotnikiem, w miejscu łączenia, stanowić idealną płaszczyznę, Jakiekolwiek odstawanie zderzaka na zewnątrz jest świadectwem mniejszego lub większego uderzenia.
Silnik:
Jeżeli auto nie było rozbierane, czyli sprowadzone do kraju jako składak, to z silnikiem nie powinno być żadnych kłopotów (warunek - systematyczny serwis). Jednostki napędowe lancera od dobrych kilku lat są mocno uzbrojone w elektronikę. Jakiekolwiek rozebranie układów tego typu i powtórne złożenie bardzo źle wpływa na mocno zaawansowane urządzenie sterujące. Nigdy nie można ich doprowadzić do tego samego stanu, jakby wyszły z fabryki. Zawsze będą pracowały z "błędem”.
Podwozie:
Przednie zawieszenie lancera jest bardzo czułe. Choćby najmniejsza stłuczka powoduje rozregulowanie geometrii kół przednich. Amortyzatory do przebiegu 70 - 80 tysięcy kilometrów nie powinny być źródłem kłopotów.