Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

24 maja 2016 r.
12:26

SUV nudny i powolny? Nowy tiguan obala stereotypy

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 1 A A
Jak jeździ nowy tiguan
Jak jeździ nowy tiguan

SUV wcale nie musi być nudny i powolny. Nowy tiguan dokładnie obala wszystkie stereotypy związane z tego typu samochodami.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Mój znajomy słysząc słowo SUV krzywi się z niesmakiem. – Ani to terenówka, ani auto do szybkiej jazdy. To taki disco-jeep, dobry na bulwar czy wyjazd po zakupy – ciągle mi powtarza. Z podobnymi odczuciami wybrałem się na Mazury sprawdzić, co też ciekawego przygotował Volkswagen. Do rynkowego boju posyła drugą generację tiguana.

Byłem o tyle ciekawy tego auta, że pierwszą generacją przejechałem kilka tysięcy kilometrów po wymagających drogach Maroka, mierząc się z górami Atlas i skrawkiem Sahary. Wówczas te auta spisały się dobrze, poza tym że co chwilę buchały chmurami czarnego dymu. Kiepskie, zasiarczone paliwo było sporym wyzwaniem dla filtrów DPF.

Ma mazurskich drogach tiguan czuł się, jak ryba w wodzie. Szutry, trochę błotka i natura – to jakby jego naturalna nisza. Ale od początku...

Zmiany, zmiany, zmiany...

Nowy tiguan nie ma nic wspólnego z poprzednią wersją. Powstał na nowej, wspólnej dla całego koncernu VAG, płycie podłogowej MQB. Co to oznacza? A to, że tiguan prowadzi się wyśmienicie. Zawieszenie nie jest ani zbyt miękkie, ani zbyt twarde, trafione w punkt. Podczas jazdy po asfaltach auto zachowywało się neutralnie. Gdyby nie wyższa pozycja za kierownicą, to nie można poczuć różnicy pomiędzy sedanem a nowym SUV Volkswagena.

Przy okazji jazdy po asfalcie pobawiłem się trochę elektroniką. Seryjnie system Front Assist z funkcją hamowania awaryjnego City oraz z funkcją rozpoznawania pieszych cały czas był czujny. Asystent pasa ruchu co chwilę sam korygował tor jazy, prosząc abym przejął kierowanie autem. Na szczęście nie sprawdziłem systemu aktywnej maski. A ta lekko unosi się do góry w momencie kolizji z pieszym czy rowerzystą. W ten sposób chroni ich przed skutkami ewentualnego potrącenia.

Na asfalcie jest dobrze, czas zmierzyć się z torem motocrossowym pod Olsztynem. Dzięki prześwitowi wynoszącemu 200 mm (w wersjach z napędem na cztery koła, a taką jeździłem) tiguan spełnia podstawowy wymóg niezbędny do uznania go za samochód, no powiedzmy, terenowy. A więc w drogę.

Tor czeka

Oczywiście na kilkusetmetrowej trasie było kilka niespodzianek. Pierwsza to wąski mostek, z zapasem po 10 cm z każdej strony. Do akcji wchodzi pierwszy gadżet – kamera z widokiem 360 stopni. Na tablecie widać dokładnie ile mam zapasu po bokach. Z chirurgiczną precyzją pokonuję wąską kładkę.
Potem gazu i jazda na drugą próbę. Lekko mokre podłoże nabiera pożądanej śliskości. Tuż przed zakrętem dwa ruchy kierownicą, gaz i szarpnięcie. Tiguan idzie lekko bokiem, ale w ułamku sekundy do akcji wkraczają systemy korygując tor jazdy.

Przed ostrym podjazdem zmieniam tryb na terenowy i tiguan sprytnie wspina się na ostrą górkę. Na szczycie stop. I kolejny gadżet wkracza do akcji. Tym razem kamera przekazuje na tablet obraz sprzed samochodu, niewidoczny z kabiny. Włączam asystenta zjazdu i powoli spuszczam auto. Elektronika sama już kontroluje uślizgi kół, tor zjazdu oraz prędkość. Auto płynnie pokonuje stromiznę. Tak działa napęd 4x4 oparty na 5. generacji Haldexu.

Tiguan ma jeszcze cechę – muła. Potrafi pociągnąć przyczepę o masie własnej do 2500 kg. Producent oferuje możliwość zamówienia auta z tak ukształtowanym przodem nadwozia o kącie natarcia wynoszącym 25 stopni. Jak na SUV, to całkiem dobrze...

Więcej przyjmności

Walory terenowe, to jednak nie wszystko. Czasami trzeba pojechać do znajomych i pokazać się w nowym aucie. Czy nie będzie wstyd? Nie! Nowy tiguan, w porównaniu z pierwszą wersja, jest bardziej proporcjonalny. Dłuższa maska, inna linia nadwozia, większe koła i lepsze wykończenie wnętrza – to tylko niektóre zmiany. Bliżej mu do luksusowej limuzyny, niż do pojazdów wielofunkcyjnych.

Każdy szczegół we wnętrzu jest przemyślany. Od foteli ergoActive po niższą krawędź bagażnika, dzięki której łatwiej umieścić w nim ładunek. Trzystrefowa klimatyzacja wraz z Air Care Climatronic z filtrem antyalergicznym pozwalają zaprogramować najdogodniejszą temperaturę indywidualnie dla każdego pasażera.

Auto można doposażyć w system umożliwiający indukcyjne ładowanie telefonów. A niebawem będzie dostępny system CarNet, umożliwiający m. in. zaprogramowanie z domowego komputera trasy w nawigacji czy sprawdzenie podczas jazdy repertuaru kina.

 Nowy tiguan zapewnia maksymalną swobodę – zarówno pod względem przestronności wnętrza, jak i przy wyborze silników. Do dyspozycji jest 8 jednostek napędowych o mocy od 115 KM do 240 KM. Osobiście wybrałem wersję z dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy 180 koni, z 7-biegową skrzynią DSG. Te auto wyceniono na 150 tysięcy złotych. I to jest minus...

Czytaj więcej o:

Pozostałe informacje

Ostatnia szansa na igrzyska w koszykówce 3x3, kadra mężczyzn bez zawodnika Startu Lublin

Ostatnia szansa na igrzyska w koszykówce 3x3, kadra mężczyzn bez zawodnika Startu Lublin

Aleksandra Zięmborska powalczy o udział w igrzyskach olimpijskich w Paryżu. W piątek Polki rozpoczną zmagania w ostatnim turnieju kwalifikacyjnym.

Egzamin ósmoklasisty 2024. Sprawdź rozwiązania z j. angielskiego
Foto

Egzamin ósmoklasisty 2024. Sprawdź rozwiązania z j. angielskiego

W czwartek uczniowie szkół podstawowych musieli wykazać się umiejętnościami językowymi. W finałowym zadaniu tworzyli wpis na stronę internetową szkoły.

Dla czuwających rodziców. Nowe łóżka w dziecięcym szpitalu
galeria

Dla czuwających rodziców. Nowe łóżka w dziecięcym szpitalu

Uniwersytecki Szpital Dziecięcy w Lublinie otrzymał dziesięć nowych rozkładanych łóżek. Ma to poprawić komfort rodziców czuwających przy swoich dzieciach w trakcie hospitalizacji.

Nowa władza robi porządki z Samorządową Kartą Praw Rodzin. Czy odblokuje unijną dotację?

Nowa władza robi porządki z Samorządową Kartą Praw Rodzin. Czy odblokuje unijną dotację?

Nowy burmistrz, nowe porządki. Radzyń Podlaski uchyli Samorządową Kartę Praw Rodzin, przyjętą jeszcze za czasów, gdy w mieście rządził PiS. Niedawno samorząd stracił przez ten dokument szansę na 7 mln zł unijnej dotacji

Finał Orlen Pucharu Polki piłkarek nożnych już w niedzielę na Arenie Lublin. Śląsk kontra GKS Katowice

Finał Orlen Pucharu Polki piłkarek nożnych już w niedzielę na Arenie Lublin. Śląsk kontra GKS Katowice

W niedzielę o godz. 13 na lubelskiej Arenie w finale Orlen Pucharu Polski piłkarek nożnych powalczą GKS Katowice oraz Śląsk Wrocław

Dachowanie na Kościelnej. Parczew

Dachowanie na Kościelnej. Parczew

Prawdopodobnie zbyt szybka jazda była przyczyną wypadku na ul. Kościelnej w Parczewie

Lublin. Park na Felinie zagrożony

Lublin. Park na Felinie zagrożony

Park na Felinie miał powstać w ramach budżetu obywatelskiego dla Lublina. Ale żaden wykonawca nie chciał się podjąć jego budowy za 380 tys. zł.

Edach Budowlani do końca będą walczyć o czwórkę. W sobotę mecz z Juvenią Kraków

Edach Budowlani do końca będą walczyć o czwórkę. W sobotę mecz z Juvenią Kraków

W spotkaniu ostatniej kolejki sezonu zasadniczego Edach Budowlani Lublin zmierzą się z RzKS Juvenią Kraków. Pierwszy gwizdek na boisku przy ul. Magnoliowej w sobotę o godzinie 16. O tej samej porze rozpocznie się ważne dla układu tabeli spotkanie Awenta Pogoni Siedlce w Sopocie z Ogniwem

Zakończyła się pierwsza runda Piłkarskiej Amatorskiej Branżowej Ligi Orlikowej w Świdniku

Zakończyła się pierwsza runda Piłkarskiej Amatorskiej Branżowej Ligi Orlikowej w Świdniku

Organizatorem rozgrywek jest stowarzyszenie Manufaktura Futbolu. Do rywalizacji w grupie „35+” stanęło sześć drużyn. Mecze są rozgrywane na boisku Orlik Szkoły Podstawowej nr 5 przy ul. Jarzębinowej 6 w Świdniku, która jest oficjalnym partnerem Ligi PABLO. Rozgrywki w całości są finansowane ze Świdnickiego Budżetu Obywatelskiego.

Miejska spółka nadal ma czuwać nad babskim rynkiem. Przybędzie miejsc parkingowych

Miejska spółka nadal ma czuwać nad babskim rynkiem. Przybędzie miejsc parkingowych

Od roku babski rynek działa w odnowionej przestrzeni. Administracją nadal zajmować się będzie Zakład Gospodarki Lokalowej, który jako jedyny złożył taką ofertę.

Ruch, Radość, Rozrywka i 6-latki z Lublina
galeria

Ruch, Radość, Rozrywka i 6-latki z Lublina

Było gwarnie, wesoło i aktywnie. 200 przedszkolaków wzięło udział w sportowej rywalizacji

Dlaczego warto zdecydować się na ogrzewacz elektryczny?

Dlaczego warto zdecydować się na ogrzewacz elektryczny?

Ogrzewanie domu lub mieszkania może odbywać się na kilka sposobów, jednym z nich jest ogrzewacz elektryczny. Urządzenie o ekologicznym charakterze jest energooszczędnym wyborem dla osób ceniących sobie ekonomiczne rozwiązania. Producenci grzejników elektrycznych oferują nam modele zróżnicowane pod względem posiadanych funkcji, dlatego też bez problemu znajdziemy model dopasowany do naszych indywidualnych potrzeb.

Łukasz Czepiela kolejną gwiazdą Świdnik Air Festival
15 czerwca 2024, 0:00

Łukasz Czepiela kolejną gwiazdą Świdnik Air Festival

Organizatorzy nie zwalniają tempa i przedstawiają kolejną gwiazdę największej lotniczej imprezy po tej stronie Wisły. To znany z widowiskowego lądowania na dachu wieżowca Burdż Al Arab w Dubaju Łukasz Czepiela.

Pierwszy robot zdał maturę

Pierwszy robot zdał maturę

W zeszłym tygodniu 263 tysiące absolwentów szkół średnich zdawało egzamin maturalny z języka polskiego. W ramach eksperymentu przeprowadzonego przez Fundację Zwolnieni z Teorii do rozwiązywania arkusza przystąpił również Prymus, robot wyposażony w sztuczną inteligencję

Wodorowy Hydros wyrusza na podbój Francji
Dzień Wschodzi
film

Wodorowy Hydros wyrusza na podbój Francji

W słoneczne popołudnie na alejkach Parku Ludowego pojawił się niecodzienny gość, który wzbudził ogromne zainteresowanie. Hydros, ultralekki, ważący zaledwie 34 kg bolid, stworzony przez studentów Politechniki Lubelskiej. Już jutro ekipa wyjeżdża na Shell Eco-marathon, który odbędzie się w tym roku w Nogaro we Francji.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium