

Od 6 grudnia wjedzie w życie obowiązek tworzenia przez kierowców „korytarza życia” oraz jazdy na „suwak”. Teraz nie jest z tym najlepiej.

Ustawa zmierza do rozwiązania dwóch istotnych problemów związanych z ruchem drogowym. Pierwszy z nich to zapewnienie szybkiego przejazdu służb ratowniczych do wypadku, a druga – zmniejszenie korków i napięć między kierowcami poprzez wprowadzenie jednolitych zasad wykonywania manewru zmiany pasa ruchu, tzw. jazdy na suwak przed zwężeniem.
Najbardziej oczekiwana zmiana, to korytarz życia. – W końcu ustawodawca unormuje ten problem. Dzisiaj, niestety, nie jest z tym najlepiej. Cześć kierowców nie wie, jak się zachować, w którą stronę zjechać – mówi Zdzisław Kulesza, dyrektor Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego w Lublinie. W internecie widziałem filmik, jak dzieci z przedszkola pokazują tworzenie korytarza życia. Przedszkolaki robią to doskonale. Mam nadzieję, że dorośli także nie będą mieli z tym kłopotu – dodaje.
Ustawa reguluje tworzenia tzw. „korytarza życia”, umożliwiającego sprawne poruszanie się karetek do miejsca wypadku. Na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, kierowcy poruszający się lewym pasem ruchu, zjeżdża w lew jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a prawym pasem ruchu do prawej krawędzi. Na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, kierowcy z lewego pasa usuwają się, jak najbliżej lewej krawędzi, a kierujący pojazdami poruszający się pozostałymi pasami zjeżdżają jak najbliżej prawej krawędzi. Z „korytarza życia” mogą korzystać tylko pojazdy uprzywilejowane.
W przypadku jazdy na suwak przepisy precyzyjnie określą zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, gdy następuje zmniejszenie ich liczby, a w miejscu zwężenia powstaje zator. Sformalizują też zasadę naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu.
- Przy zwężeniach pasa lub pasów ruchu zawsze dochodzi do agresji. Zawsze znajdzie się jakiś "szeryf", który chce wszystkich pouczać. Dobrze, że to w końcu zostało uregulowane - mówi Jerzy Mazur, kierowca z Lublina. Ustawa została opublikowana w Dzienniku Ustaw 15 listopada. Wejdzie w życie na Mikołaja, 6 grudnia.
