

Pierwsza ekspresówka w województwie lubelskim zostanie poszerzona. Część S19, czyli obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej, zyska dodatkowy pas.

– Podpisaliśmy dziś umowę na zaprojektowanie i budowę drugiej jezdni obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej w ciągu drogi ekspresowej S19. Wykonawcą prac będzie firma Polaqua, która zrealizuje inwestycję za 183,4 mln zł – podał właśnie lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Ta część trasy ekspresowej numer 19 była pierwszą tej klasy drogą w województwie lubelskim. Obwodnica powstała w 2011 roku i już od początku była zaprojektowana jako jednojezdniowa. Od początku też drogowcy brali pod uwagę dobudowanie drugiej jezdni.
Co się zmieni na trasie? W ramach tej inwestycji przebudowane zostaną pasy włączenia i wyłączenia na węzłach Kock Północ i Kock Południe. Wzmocniona zostanie także konstrukcja nawierzchni istniejącej jezdni wraz z nawierzchnią w obrębie węzłów drogowych. Planuje się również mosty oraz wiadukty, a także drogi obsługujące przyległy teren i przejścia dla małych zwierząt. – Trasa ekspresowa zostanie również wygrodzona i wybudowany zostanie system odwodnienia drogi – dodaje GDDKiA.
Teraz firma Polaqua ma 36 miesięcy na dopięcie zadania. Drogowcy zaznaczają, że do czasu przeznaczonego na roboty budowlane nie są wliczane okresy zimowe. Chodzi o czas od 16 grudnia do 15 marca. Budowa planowana jest w latach 2023-2025.
– Zgodnie z umową, po przygotowaniu projektu budowlanego i wykonawczego, wykonawca złoży do Wojewody Lubelskiego wniosek i uzyska decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Kolejnym etapem będzie budowa drugiej jezdni obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej o długości ok. 7,8 km, a następnie uzyskanie pozwolenia na użytkowanie – zaznacza dyrekcja.
Koszt inwestycji to ok. 183,4 mln zł. Trzeba dodać, że ogłaszając przetarg, GDDKiA planowała wydać więcej, bo 203,6 mln zł.

100 km S19
Cały czas trwają prace nad powstaniem pełnej S19 od granicy województwa lubelskiego i mazowieckiego. Trasa została podzielona na sześć odcinków o łącznej długości ok. 100 km.
- Granica woj. lubelskiego i mazowieckiego - Międzyrzec Podlaski, podpisana umowa na realizację,
- Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski, trwa przetarg na realizację,
- Radzyń Podlaski - Kock, trwa przetarg na realizację,
- obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej (dobudowa drugiej jezdni), podpisana umowę na realizację,
- Kock - Lubartów, trwa przetarg na realizację,
- Lubartów - Lublin, podpisana umowa na realizację, trwa opracowywanie projektu budowlanego i materiałów do ZRID.
Nie idzie to bez problemów. Jak ostatnio pisaliśmy, dokumenty potrzebne do budowy odcinka Lublin – Lubartów miały zostać złożone w lutym, ale przeciągają się prace nad dokumentacją. Nowy termin to dopiero czwarty kwartał tego roku. Problem jest także z podpisaniem umowy na zaprojektowanie i wybudowanie fragmentu od Lubartowa i Kocka. GDDKiA wskazała najtańszą ofertę – to firma Strabag, która chce 393,2 mln zł – ale tę decyzję zaskarżyło do Krajowej Izby Odwoławczej konsorcjum Rubau Polska i Poltores. Walczyło o zamówienie, oferując 389,9 mln zł. Dyrekcja w ogóle nie analizowała tej propozycji, jako niezgodnej z wymaganiami. KIO jednak uznało protest konsorcjum i teraz trzeba wszystkie oferty ocenić ponownie.
