Podstawowymi cieczami, które powinny zostać sprawdzone przed sezonem zimowym, są płyn chłodniczy i płyn hamulcowy.
To zaniedbanie może spowodować poważne problemy szczególnie zimą.
Płyn chłodniczy ma za zadanie utrzymać temperaturę pracy silnika na odpowiednim poziomie oraz ochronić wszystkie elementy układu chłodzenia przed korozją.
- Niezbędna jest więc regularna kontrola układu chłodzenia obejmująca sprawdzanie poziomu płynu oraz jego podstawowych parametrów takich jak temperatura zamarzania i temperatura wrzenia. Zbyt wysoka temperatura zamarzania płynu lub stosowanie wody, w przypadku wystąpienia mrozów, powoduje zamarznięcie cieczy i w rezultacie zniszczenie chłodnicy lub bloku silnika, co prowadzi do kosztownych napraw - tłumaczy Ireneusz Ciechański z RK Niedziałek.
Sprawdzenia podstawowych właściwości płynu chłodniczego najlepiej dokonać w profesjonalnym warsztacie samochodowym. Służy do tego specjalny przyrząd - glikometr, pozwala on na dokładne sprawdzenie realnej temperatury, przy której zamarznie płyn. Jeżeli płyn chłodniczy ma zbyt wysoką temperaturę krzepnięcia lub jest zbyt stary (utracił właściwości antykorozyjne) należy go bezwzględnie wymienić.
Temperaturę zamarzania płynu chłodniczego warto sprawdzić, nawet jeśli wymieniliśmy go przed rokiem. - Jeżeli okaże się, że taki stosunkowo świeży płyn może zamarznąć przy dość wysokiej temperaturze, to zwykle nie trzeba go całkowicie wymieniać - wystarczy dolać odpowiednią ilość specjalnego środka w koncentracie, który obniży temperaturę zamarzania. Jeżeli zaś kupiliśmy używane auto, to lepiej od razu wymienić w nim płyn chłodniczy - dodaje Ciechański.
Regularnie wymieniamy klocki hamulcowe, zapominając o płynie hamulcowym. To też ważna część układu hamulcowego, szczególnie w pojazdach wyposażonych w układy ABS, ASR czy ESP. Płyn hamulcowy jest cieczą posiadającą wyjątkową zdolność pochłaniania wilgoci z atmosfery.
Około 3-procentowe stężenie wody w płynie powoduje utratę sprawności hamulców i korozję elementów układu hamulcowego. Do sprawdzenia właściwości płynu hamulcowego wykorzystywany jest tester temperatury wrzenia.
- Dzięki niemu możliwa jest ocena stanu przydatności oraz zawartość wody w płynie hamulcowym. W przypadku wymiany płynu hamulcowego nie powinno się mieszać ze sobą i uzupełniać stanu jego różnymi rodzajami - dodaje Ireneusz Ciechański.