Miejski Zakład Komunikacji przymierza się do zakupu autobusów elektrycznych. Te miałyby poruszać się także po nieobsługiwanych obecnie ulicach osiedlowych, jak Jaworowa, czy 6 Sierpnia. W grę wchodzi także nowe połączenie ze Skowieszynem.
Puławski przewoźnik bazuje na niskopodłogowych autobusach takich marek jak Solbus, MAN i Solaris. Wszystkie wyposażone są w silniki diesla. Pierwotnie MZK zamierzał w przyszłości uzupełnić swoją flotę o pojazdy hybrydowe łączące tradycyjny napęd spalinowy ze wspomagającym go silnikiem elektrycznym. Z tego pomysłu miejska spółka powoli się wycofuje, przekierowując swoje zainteresowanie na zakup autobusów zeroemisyjnych, wyposażonych jedynie w napęd elektryczny.
W związku z tym w ubiegłym tygodniu na puławskich ulicach testowany był pojazd od Agencji Rozwoju Przemysłu. Chodzi o E-Vehicles z Solca Kujawskiego. Ich kompaktowych rozmiarów autobusów (8,5 m. długości) z bateriami schowanymi pod podłogą, jak zapewnia producent, świetnie się prowadzi. Według ulotki, autobus posiada 30 miejsc siedzących, a większość jego komponentów pochodzi z Polski.
Czy właśnie takie autobusy za kilka lat zobaczymy na puławskich ulicach, tego jeszcze nie wiemy. MZK chciałby wykorzystać kompaktowe elektryki do rozbudowy miejskich linii o nowe, osiedlowe ulice. Nowe przystanki miałyby się pojawić przy Jaworowej i 6 Sierpnia, ale nie tylko. W planach jest także skomunikowanie osiedla Górna-Kolejowa wraz z nowym połączeniem przy ul. Puławską do Skowieszyna w gminie Końskowola.
Wejście na nowe trasy ułatwiłoby dostęp do publicznej komunikacji między innymi z os. Leśna, SP nr 3, osiedli położonych w pobliżu Wisły, a także domków jednorodzinnych na południowym wschodzie miasta.
– Decyzji, co do wyboru autobusu jeszcze nie podjęliśmy, ale przyznaję, że obecnie skłaniamy się ku zakupowi około czterech sztuk kompaktowych pojazdów elektrycznych. Sprawdzamy, jak radzą sobie na osiedlowych ulicach. Na razie wygląda to obiecująco – mówi Piotr Konieczny, prezes puławskiego MZK. – Poszerzenie naszej floty o samochody tego typu to element nowej koncepcji funkcjonowania MZK, która zakłada m.in. racjonalizację kosztów i większą ilość kursów wykonywanych po mieście.
Warunkiem zakupu nowych autobusów przez MZK będzie pozyskanie na ten cel zewnętrznego wsparcia. Szansą na to będzie planowany jesienią tego roku nabór wniosków do programu funduszu ochrony środowiska „Zielony Transport Publiczny”. Jeśli uda się pozyskać dotację, pierwsze elektryki w Puławach powinniśmy zobaczyć w przyszłym roku. Nowe pojazdy najpierw obsługiwałyby istniejące linie. Zakładany wjazd na osiedla będzie wymagał od miasta budowy kolejnych przystanków.