Budowa obwodnic Łęcznej i Łukowa wkracza w fazę opracowywania studium – w poniedziałek z takim przekazem krążyła po regionie delegacja polityków z Warszawy wraz z lokalną świtą. Nowe trasy mają być gotowe w 2028 roku.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała właśnie umowy na opracowanie dokumentacji. Chwalili się tym wiceministrowie: Rafał Weber z resortu infrastruktury i Artur Soboń z Ministerstwa Aktywów Państwowych.
Na pierwszy ogień poszła Łęczna. – Zdiagnozowaliśmy tutaj takie problemy jak duże natężenie ruchu pojazdów lekkich i ciężkich, które tranzytem przemieszczają się po DK 82 zarówno w kierunku Lublina, jak i z Lublina w kierunku Włodawy – tak Weber tłumaczy, dlaczego ministerstwo zdecydowało o tej inwestycji. – Ułatwi ona nie tylko komunikacyjnie przejazd przez tę część województwa lubelskiego, ale poprawi jakość życia mieszkańców Łęcznej – przekonuje wiceminister. Z dokonanych pomiarów wynika, że przez centrum Łęcznej przejeżdża 11 tys. pojazdów na dobę.
Obecnie rozpoczynają się prace nad tak zwanym studium techniczno–ekonomiczno–środowiskowym obu obwodnic.
Łęczna
Lubelski Drogprojekt wycenił swoje prace w Łęcznej na 2,1 mln zł. – Wielokrotnie przedstawiałem w Warszawie konieczność budowy obwodnicy Łęcznej. Teraz wiele zależy od samorządowców. Do tej pory nam kibicowali, teraz muszą zapewnić płynny i szybki przebieg uzgodnień i konsultacji społecznych przy wariantowaniu przebiegu drogi – zaznacza Artur Soboń, wiceminister w resorcie Aktywów Państwowych oraz poseł z Łęcznej. – Obwodnica będzie też mieć olbrzymie znacznie gospodarcze dla miasta oraz kopalni Bogdanka – dodaje Soboń.
Łuków
Z kolei, dokumentację dla łukowskiej inwestycji przygotuje firma Safege (za 2,6 mln zł). To na tej podstawie będzie można później ogłosić przetarg na budowę. A to ma nastąpić w drugim kwartale 2024 roku. – Obwodnica Łukowa w ciągu drogi krajowej 63 i 76, prowadzi m.in. do przejścia granicznego w Sławatyczach. Ma to duże znaczenie i dla regionu, i w skali sieci dróg krajowych – zauważa z kolei wojewoda lubelski Lech Sprawka.
Na razie GDDKiA nie podaje ostatecznego przebiegu trasy, ale wcześniej władze Łukowa zdradzały, że droga będzie się zaczynać przy ulicy Radzyńskiej, dalej pobiegnie przy ulicy Zachodniej, przetnie strefę inwestycyjną, następnie w okolicy zalewu Zimna Woja i ominie Gołaszyn. Wiadomo, że obwodnica realizowana będzie od podstaw, po zupełnie nowym śladzie.
W planach są jeszcze spotkania informacyjne z lokalną społecznością. Uwagi mają być wykorzystywane w dalszych pracach koncepcyjno–projektowych. Roboty przy obu obwodnicach ruszą w trzecim kwartale 2026 roku i potrwają do końca 2028 roku.
W ramach tego rządowego programu w województwie lubelskim ma powstać siedem obwodnic.